Η σημερινή ομιλία της ΠΦΠΟ στη βουλή στην διαρκή επιτροπή παραγωγής και εμπορίου / Speech of PFPO’s representative to the production and trade standing committee of Greek Parliament


English translation following greek text.
Αγγλική μετάφραση ακολουθεί το Ελληνικό κείμενο.

Αξιότιμες κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Από την χώρα μας λείπει μια ενιαία εθνική στρατηγική για τους βιολογικούς μας ετέρους, τα ζώα.

Καμία κυβέρνηση δεν αντιμετώπισε με σοβαρότητα, ευθύνη αλλά και συναίσθηση το ζήτημα αυτό.

Νομοσχέδια στο πόδι και ευκαιριακά, “λύσεις” αδιέξοδες και αναποτελεσματικές, προσθήκες ή αφαιρέσεις κατά το δοκούν στην ήδη υπάρχουσα χωλαίνουσα και ανεπαρκή νομοθεσία.

Καμία κυβέρνηση μέχρι τώρα δεν έσκυψε πάνω από την γενεσιουργό αιτία των προβλημάτων, καμία κυβέρνηση δεν έχει αντιληφθεί στο πετσί της ότι η Ελλάδα είναι συνώνυμη της λέξης κακοποίηση στην Ευρώπη και παντού.

Γι’ αυτό και τα ζητήματα που έχουν σχέση με τα άλλα ζώα όχι μόνο δεν επιλύονται αλλά παραμένουν και διογκώνονται.

Καμία κυβέρνηση μέχρι τώρα δεν έφτιαξε νόμους πραγματικής προστασίας των ζώων, υποκύπτοντας πάντα στα διάφορα συμφέροντα γύρω από αυτά.

Στο ίδιο πνεύμα με τα παραπάνω αναφερόμενα κινείται για μια ακόμη φορά και αυτό το νομοσχέδιο.

Καμία συνοχή, κανένα όραμα, διατάξεις ατάκτως ερριμμένες, απλά για να φτιαχτεί ένα ακόμη νομοσχέδιο που θα γίνει ένας ακόμη αναποτελεσματικός νόμος.

Η Ομοσπονδία μας όσον αφορά τα ζώα συντροφιάς και ο,τι σχετίζεται με αυτά προτείνει τα ζητήματα που τα αφορούν σε αυτό το σχέδιο νόμου να αποσυρθούν και να συζητηθούν στο νέο σχέδιο νόμου που ανέλαβε να εκπονήσει το Υπουργείο Εσωτερικών.

Που πρέπει να είναι ένας νόμος σύγχρονος, ευρωπαϊκός, που θα ακουμπά το πρόβλημα στη ρίζα του και θα το λύνει.

Άλλοι πειραματισμοί, όχι άλλοι αδιέξοδοι νόμοι!

Έχουμε πρoτείνει επίσης για την μεγάλη κατηγορία των ιπποειδών να εκπονηθεί ένα νέο σχέδιο νόμου από το Υπουργείο Εσωτερικών επίσης, αφού παγκοσμίως τα ζώα αυτά θεωρούνται πλέον ζώα συντροφιάς.

Αναφερόμαστε σε αυτές τις δυο κατηγορίες γιατί αυτές κυρίως αφορά το παρόν σ/ν και όχι σε όλα τα άλλα είδη ζώων, για τα οποία δεν υπάρχει κανένα εθνικό θεσμικό πλαίσιο προστασίας τους.

Έτσι, η Πανελλαδική Φιλοζωική Περιβαλλοντική Ομοσπονδία προτείνει:

Την απόσυρση του Άρθρου 3 και την υπαγωγή της συζήτησης περί του θέματος της εκτροφής στο Υπουργείο Εσωτερικών διότι αντί να λύνει τα συσσωρευμένα προβλήματα από το 2012 που έχουν να κάνουν με το θέμα της εκτροφής, τα επιδεινώνει περισσότερο.

Είναι γνωστό ότι στη χώρα μας υπάρχουν χιλιάδες παράνομοι εκτροφείς και η ασυδοσία αυτή είναι ένας από τους βασικούς λόγους που τα αδέσποτα αυξάνουν συνεχώς.

Σήμερα έχουμε φθάσει στο σημείο να θεωρούν οι εκτροφείς την «άδεια» που τους δίνει ο Κυνολογικός Όμιλος Ελλάδας ως το δικαιολογητικό της νομιμότητάς τους και κανείς αρμόδιος να μην παρεμβαίνει.

Το άρθρο 3 προχωράει σε υπέρ διευκόλυνση των εκτροφέων αφού με μια απλή αίτηση ίδρυσης δραστηριότητας εκτροφής στην Κτηνιατρική στην οποία θα δηλώνουν ότι έχουν όλες τις προϋποθέσεις της νομοθεσίας -που δεν υπάρχει αφού η ΥΑ για τις προϋποθέσεις εκτροφής δεν έχει εκδοθεί από το 2012- και χωρίς κανένα έλεγχο από την Κτηνιατρική, αφού το άρθρο 3 δεν αναφέρει κάτι περί ελέγχου, με την καταβολή του αστείου ποσού εφάπαξ και δια παντός, θα δίνεται η άδεια ίδρυσης μέσα σε 50 μέρες.

Σημειωτέον, ότι πουθενά στην Ευρώπη δεν υπάρχει αυτό το χαμηλό ποσό των 50 ευρώ, ξεκινά δε από τα 300 και ανάλογα με την κατηγορία φτάνει σε πολύ μεγάλα ποσά.

Ο εκτροφέας, που για ένα μόνο κουτάβι μπορεί να ζητήσει 1000 ευρώ και παραπάνω, θα έχει πληρώσει μόνο 50 ευρώ για να πάρει την άδεια.

Θεωρούμε ότι το άρθρο αυτό αποτελεί μια προκλητική διευκόλυνση που θα επιτείνει την ήδη τεράστια ασυδοσία που υπάρχει στον κλάδο αυτό. Όσον αφορά δε την υπαγωγή των δραστηριοτήτων εκτροφής στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Άσκησης Δραστηριοτήτων Ελέγχων (ΟΠΣ – ΑΔΕ), ας γίνει όταν αυτό ολοκληρωθεί.

Την απόσυρση του Άρθρου 15 και την εκ νέου συζήτησή του διότι:

Σχετικά με την παρ. 1:

Ας δούμε πως δημιουργήθηκε το σημερινό πρόβλημα με τους αγριόχοιρους που κατεβαίνουν για να βρουν τροφή ακόμη και σε αστικές περιοχές γιατί, αν δεν κτυπήσουμε την ρίζα του προβλήματος, όσα ζώα και να σκοτώσουν οι κυνηγοί αυτό δεν πρόκειται να εξαλειφθεί.

Το 2013 με την απόφαση (απ’ αριθμ. 133281/22/13 Απόφαση, ΦΕΚ 2120/Β/28-08-20013) του τότε Αν. Υπουργού Περιβάλλοντος επετράπη η ελεύθερη βοσκή των ήμερων αγριόχοιρων σε δάση και δασικές εκτάσεις που επέφερε την επιμειξία με τους ενδημικούς αγριόχοιρους και δημιούργησε τα σημερινά υβρίδια αγριόχοιρους και την κατακόρυφη αύξησή τους.

Εάν δεν υπάρξει πλήρης απαγόρευση της εκτροφής και απελευθέρωσης αγριόχοιρων ως θηράματα (τακτική των κυνηγών) και η νομαδική χοιροτροφία, η συγκεκριμένη παράγραφος έχει μηδενική αξία και θα διαιωνίζει το πρόβλημα εις βάρος της δημόσιας υγείας αλλά βεβαίως και των ίδιων των ζώων που η εύκολη και αντιεπιστημονική αντιμετώπιση του προβλήματος όχι μόνο δεν δίνει λύση αλλά φθάνει στο σημείο να τους αφαιρεί την ζωή.

Υπάρχουν εδώ και χρόνια επισημάνσεις και αντιρρήσεις από επιστήμονες, δασολόγους και βιολόγους, για την καταστροφή που επιφέρει αυτή η δραστηριότητα τόσο στη δασική πανίδα όσο και στη χλωρίδα, χωρίς όμως κανένα από τα αρμόδια υπουργεία να αναλάβει την απαγόρευση. Όσο για την άδεια θήρας αγριόχοιρων και ημίαιμων χοίρων σε περιοχές που δεν επιτρέπεται η θήρα και σε αγροτικές περιοχές, με ποιόν τρόπο θα εξασφαλίζεται η υπόλοιπη πανίδα που ζει και η σωματική ακεραιότητα των ατόμων που δραστηριοποιείται σε αυτές τις περιοχές; (υπ’ αριθμ. 133281/22/13 Απόφαση, ΦΕΚ 2120/Β/28-08-20013). Εάν δεν απαγορευτεί η νομαδική χοιροτροφία και η εκτροφή και απελευθέρωση αγριόχοιρων, κανένας νόμος δεν πρόκειται να φέρει αποτελέσματα.

Σχετικά με την παρ. 2:

Ποιός ο λόγος να δημιουργηθούν εγκαταστάσεις μέσα σε εκτάσεις δασικού χαρακτήρα από τη στιγμή που υπάρχουν οι απαραίτητες δομές στις κτηνιατρικές υπηρεσίες, θα μπορούσαν κάλλιστα να αξιοποιηθούν αυτές. Ποιός ο λόγος που δεν χρησιμοποιούνται ήδη ή που δεν έχουν διαμορφωθεί κατάλληλα οι υπάρχοντες χώροι των υπηρεσιών αυτών, ώστε να μπορούν να δέχονται και αυτού του είδους τη δραστηριότητα;

Για το Άρθρο 18

Η Πανελλαδική Φιλοζωική Περιβαλλοντική Ομοσπονδία κρίνει ότι βρίσκεται σε θετική κατεύθυνση, προτείνει όμως τις παρακάτω προσθήκες:

1. Απαγορεύεται η εισαγωγή γούνας, δέρματος, κρέατος φαρμακευτικών ή άλλων ουσιών που παρήχθησαν από αυτά τα ζώα.

2. Δεν επιτρέπεται η εξαγωγή των ζώων αυτών με σκοπό την χρήση της γούνας, του δέρματος, του κρέατος και για να χρησιμοποιηθούν ως φαρμακευτικές ή άλλες ουσίες.

Τέλος δηλώνουμε την ικανοποίησή μας για την απόσυρση για τρίτη συνεχή φορά του Άρθρου 8.

Καμία από τις αιτιολογίες, πρακτικής και διεκπεραιωτικής φύσης φύσης, από αυτές που ακούσαμε και διαβάσαμε, δεν μπορεί να δικαιολογήσει το γεγονός ότι η αποσυρθείσα διάταξη προτείνει πρακτικές και αντιλήψεις για τα ζώα που καμία σχέση έχουν με το όραμα μιας σύγχρονης και ευρωπαϊκής αντίληψης για τα ζώα και μας γυρίζει αιώνες πίσω.

Την παρουσίαση έκανε η Ολγα Λιάρα, Ειδικός Δασικής Προστασίας,μέλος ΔΣ της ΠΦΠΟ, υπεύθυνη για θέματα παιδείας και άγριας ζωής.

Honorable Members,

In Greece, there is a gap in single national strategy on animals, as no Greek government has seriously and responsibly addressed the issue with empathy.

The Greek State has not tackled the root cause of problems. It has not taken into consideration that animal cruelty in Greece has been increased in recent years. Unfortunately, this fact is known in Europe and worldwide.

Bad drafts, ineffective solutions and reviews of the existing inadequate animal legislation which do not provide protection.

That is why animal issues are getting worse and the current draft law is not able to change things for the better. On the contrary, it will become an inefficient law.

PFPO suggests that debate of the new draft prepared by the Ministry of Interior includes animal issues as a topic of discussion. It suggests that animal issues are withdrawn of the debate of the current draft law.

PFPO emphasizes that new animal law should be modern and similar to European Animal Law and it should deal with the problem at source.

As equines considered pets at a global level, PFPO has suggested that a draft law on them is prepared by the Ministry of Interior. We refer to pets and equines as there is a lack of national legal framework for the protection of other animal species.

Suggestions of Panhellenic Animal Welfare and Environmental Federation are listed below:

  • Withdrawal of Article 3. Discussion on breeding under the responsibility of Ministry of Interior, because problems related to breeding issue have been increased since 2012.

It is well known that there are thousands illegal breeders in Greece. It is the leading cause of the increasing number of strays.

It is worth noting that authorization by Kennel Club of Greece is considered an evidence of legality by Greek breeders to be an evidence of legality.

According to article 3, authorization could be granted within 50 days following a payment of 50 euros and an application to the Veterinary Service without audit investigation and in the absence of Ministerial Decree on breeding conditions. It should be noted that the amount of 50 euros is quite low while in Europe is more than 300 euros and it is increased according to categories.

While a puppy costs more than 1000 euros, the breeder has paid only 50 euros for authorization.

It is our strong belief that uncontrollable breeding will be exacerbated because of this article. Also, breeding should be subject to Integrated Information System of Audit Activities, as soon it is completed.

  • Withdrawal of Article 15. It should be further discussed because:

As regards paragraph 1:

The current problem about wild boars looking for food in urban areas must be tackled at its root. It will not be eliminated despite the intensive hunting.

In 2013, free-range of boars in forests and forested areas was allowed by a Ministerial Decree of the Deputy Minister of Environment. A fact that resulted in hybrid wild boars which have sharply increased.

A total ban of wild boar breeding, their release as games (hunting method) and nomadic farming is essential. The problem will continue at the expense of public health and animals.

Despite statements and objections raised by scientists, foresters and biologists in recent years, concerning environmental damage by this activity, none of the competent ministries has taken the appropriate decision. Also, animals’ life and human safety is endangered because of wild board hunting in rural areas and areas where hunting is forbidden. It should be emphasized that the only solution is the total ban of nomadic farming as well as wild boar breeding and release.

As regards paragraph 2:

Why facilities located in veterinary services are not used? Why facilities should be set up in forested areas?

Article 18

PFPO considers that it is in the right direction. However, it recommends the following:

  1. Ban of import of those animals meat, skin and fur products, medicines or other substances made from them.
  2. Ban of those animals export for their fur, skin, meat and in order to be used for medicines or other substances production.

Finally, we are pleased that the Article 8 was withdrawn for the third time in a row.

There is no excuse for the withdrawn article because it includes human attitudes towards animals in contrast to a vision of European and modern conception of animals.

Presentation by Olga Liara, Forest Protection Specialist, PFPO’s member of BoD, responsible for education and wildlife issues