Αξιότιμες κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Από την χώρα μας λείπει μια ενιαία εθνική στρατηγική για τους βιολογικούς μας ετέρους, τα ζώα.
Καμία κυβέρνηση δεν αντιμετώπισε με σοβαρότητα, ευθύνη αλλά και συναίσθηση το ζήτημα αυτό.
Νομοσχέδια στο πόδι και ευκαιριακά, “λύσεις” αδιέξοδες και αναποτελεσματικές, προσθήκες ή αφαιρέσεις κατά το δοκούν στην ήδη υπάρχουσα χωλαίνουσα και ανεπαρκή νομοθεσία.
Καμία κυβέρνηση μέχρι τώρα δεν έσκυψε πάνω από την γενεσιουργό αιτία των προβλημάτων, καμία κυβέρνηση δεν έχει αντιληφθεί στο πετσί της ότι η Ελλάδα είναι συνώνυμη της λέξης κακοποίηση στην Ευρώπη και παντού.
Γι’ αυτό και τα ζητήματα που έχουν σχέση με τα άλλα ζώα όχι μόνο δεν επιλύονται αλλά παραμένουν και διογκώνονται.
Καμία κυβέρνηση μέχρι τώρα δεν έφτιαξε νόμους πραγματικής προστασίας των ζώων, υποκύπτοντας πάντα στα διάφορα συμφέροντα γύρω από αυτά.
Στο ίδιο πνεύμα με τα παραπάνω αναφερόμενα κινείται για μια ακόμη φορά και αυτό το νομοσχέδιο.
Καμία συνοχή, κανένα όραμα, διατάξεις ατάκτως ερριμμένες, απλά για να φτιαχτεί ένα ακόμη νομοσχέδιο που θα γίνει ένας ακόμη αναποτελεσματικός νόμος.
Η Ομοσπονδία μας όσον αφορά τα ζώα συντροφιάς και ο,τι σχετίζεται με αυτά προτείνει τα ζητήματα που τα αφορούν σε αυτό το σχέδιο νόμου να αποσυρθούν και να συζητηθούν στο νέο σχέδιο νόμου που ανέλαβε να εκπονήσει το Υπουργείο Εσωτερικών.
Που πρέπει να είναι ένας νόμος σύγχρονος, ευρωπαϊκός, που θα ακουμπά το πρόβλημα στη ρίζα του και θα το λύνει.
Άλλοι πειραματισμοί, όχι άλλοι αδιέξοδοι νόμοι!
Έχουμε πρoτείνει επίσης για την μεγάλη κατηγορία των ιπποειδών να εκπονηθεί ένα νέο σχέδιο νόμου από το Υπουργείο Εσωτερικών επίσης, αφού παγκοσμίως τα ζώα αυτά θεωρούνται πλέον ζώα συντροφιάς.
Αναφερόμαστε σε αυτές τις δυο κατηγορίες γιατί αυτές κυρίως αφορά το παρόν σ/ν και όχι σε όλα τα άλλα είδη ζώων, για τα οποία δεν υπάρχει κανένα εθνικό θεσμικό πλαίσιο προστασίας τους.
Έτσι, η Πανελλαδική Φιλοζωική Περιβαλλοντική Ομοσπονδία προτείνει:
Την απόσυρση του Άρθρου 3 και την υπαγωγή της συζήτησης περί του θέματος της εκτροφής στο Υπουργείο Εσωτερικών διότι αντί να λύνει τα συσσωρευμένα προβλήματα από το 2012 που έχουν να κάνουν με το θέμα της εκτροφής, τα επιδεινώνει περισσότερο.
Είναι γνωστό ότι στη χώρα μας υπάρχουν χιλιάδες παράνομοι εκτροφείς και η ασυδοσία αυτή είναι ένας από τους βασικούς λόγους που τα αδέσποτα αυξάνουν συνεχώς.
Σήμερα έχουμε φθάσει στο σημείο να θεωρούν οι εκτροφείς την «άδεια» που τους δίνει ο Κυνολογικός Όμιλος Ελλάδας ως το δικαιολογητικό της νομιμότητάς τους και κανείς αρμόδιος να μην παρεμβαίνει.
Το άρθρο 3 προχωράει σε υπέρ διευκόλυνση των εκτροφέων αφού με μια απλή αίτηση ίδρυσης δραστηριότητας εκτροφής στην Κτηνιατρική στην οποία θα δηλώνουν ότι έχουν όλες τις προϋποθέσεις της νομοθεσίας -που δεν υπάρχει αφού η ΥΑ για τις προϋποθέσεις εκτροφής δεν έχει εκδοθεί από το 2012- και χωρίς κανένα έλεγχο από την Κτηνιατρική, αφού το άρθρο 3 δεν αναφέρει κάτι περί ελέγχου, με την καταβολή του αστείου ποσού εφάπαξ και δια παντός, θα δίνεται η άδεια ίδρυσης μέσα σε 50 μέρες.
Σημειωτέον, ότι πουθενά στην Ευρώπη δεν υπάρχει αυτό το χαμηλό ποσό των 50 ευρώ, ξεκινά δε από τα 300 και ανάλογα με την κατηγορία φτάνει σε πολύ μεγάλα ποσά.
Ο εκτροφέας, που για ένα μόνο κουτάβι μπορεί να ζητήσει 1000 ευρώ και παραπάνω, θα έχει πληρώσει μόνο 50 ευρώ για να πάρει την άδεια.
Θεωρούμε ότι το άρθρο αυτό αποτελεί μια προκλητική διευκόλυνση που θα επιτείνει την ήδη τεράστια ασυδοσία που υπάρχει στον κλάδο αυτό. Όσον αφορά δε την υπαγωγή των δραστηριοτήτων εκτροφής στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Άσκησης Δραστηριοτήτων Ελέγχων (ΟΠΣ – ΑΔΕ), ας γίνει όταν αυτό ολοκληρωθεί.
Την απόσυρση του Άρθρου 15 και την εκ νέου συζήτησή του διότι:
Σχετικά με την παρ. 1:
Ας δούμε πως δημιουργήθηκε το σημερινό πρόβλημα με τους αγριόχοιρους που κατεβαίνουν για να βρουν τροφή ακόμη και σε αστικές περιοχές γιατί, αν δεν κτυπήσουμε την ρίζα του προβλήματος, όσα ζώα και να σκοτώσουν οι κυνηγοί αυτό δεν πρόκειται να εξαλειφθεί.
Το 2013 με την απόφαση (απ’ αριθμ. 133281/22/13 Απόφαση, ΦΕΚ 2120/Β/28-08-20013) του τότε Αν. Υπουργού Περιβάλλοντος επετράπη η ελεύθερη βοσκή των ήμερων αγριόχοιρων σε δάση και δασικές εκτάσεις που επέφερε την επιμειξία με τους ενδημικούς αγριόχοιρους και δημιούργησε τα σημερινά υβρίδια αγριόχοιρους και την κατακόρυφη αύξησή τους.
Εάν δεν υπάρξει πλήρης απαγόρευση της εκτροφής και απελευθέρωσης αγριόχοιρων ως θηράματα (τακτική των κυνηγών) και η νομαδική χοιροτροφία, η συγκεκριμένη παράγραφος έχει μηδενική αξία και θα διαιωνίζει το πρόβλημα εις βάρος της δημόσιας υγείας αλλά βεβαίως και των ίδιων των ζώων που η εύκολη και αντιεπιστημονική αντιμετώπιση του προβλήματος όχι μόνο δεν δίνει λύση αλλά φθάνει στο σημείο να τους αφαιρεί την ζωή.
Υπάρχουν εδώ και χρόνια επισημάνσεις και αντιρρήσεις από επιστήμονες, δασολόγους και βιολόγους, για την καταστροφή που επιφέρει αυτή η δραστηριότητα τόσο στη δασική πανίδα όσο και στη χλωρίδα, χωρίς όμως κανένα από τα αρμόδια υπουργεία να αναλάβει την απαγόρευση. Όσο για την άδεια θήρας αγριόχοιρων και ημίαιμων χοίρων σε περιοχές που δεν επιτρέπεται η θήρα και σε αγροτικές περιοχές, με ποιόν τρόπο θα εξασφαλίζεται η υπόλοιπη πανίδα που ζει και η σωματική ακεραιότητα των ατόμων που δραστηριοποιείται σε αυτές τις περιοχές; (υπ’ αριθμ. 133281/22/13 Απόφαση, ΦΕΚ 2120/Β/28-08-20013). Εάν δεν απαγορευτεί η νομαδική χοιροτροφία και η εκτροφή και απελευθέρωση αγριόχοιρων, κανένας νόμος δεν πρόκειται να φέρει αποτελέσματα.
Σχετικά με την παρ. 2:
Ποιός ο λόγος να δημιουργηθούν εγκαταστάσεις μέσα σε εκτάσεις δασικού χαρακτήρα από τη στιγμή που υπάρχουν οι απαραίτητες δομές στις κτηνιατρικές υπηρεσίες, θα μπορούσαν κάλλιστα να αξιοποιηθούν αυτές. Ποιός ο λόγος που δεν χρησιμοποιούνται ήδη ή που δεν έχουν διαμορφωθεί κατάλληλα οι υπάρχοντες χώροι των υπηρεσιών αυτών, ώστε να μπορούν να δέχονται και αυτού του είδους τη δραστηριότητα;
Για το Άρθρο 18
Η Πανελλαδική Φιλοζωική Περιβαλλοντική Ομοσπονδία κρίνει ότι βρίσκεται σε θετική κατεύθυνση, προτείνει όμως τις παρακάτω προσθήκες:
1. Απαγορεύεται η εισαγωγή γούνας, δέρματος, κρέατος φαρμακευτικών ή άλλων ουσιών που παρήχθησαν από αυτά τα ζώα.
2. Δεν επιτρέπεται η εξαγωγή των ζώων αυτών με σκοπό την χρήση της γούνας, του δέρματος, του κρέατος και για να χρησιμοποιηθούν ως φαρμακευτικές ή άλλες ουσίες.
Τέλος δηλώνουμε την ικανοποίησή μας για την απόσυρση για τρίτη συνεχή φορά του Άρθρου 8.
Καμία από τις αιτιολογίες, πρακτικής και διεκπεραιωτικής φύσης φύσης, από αυτές που ακούσαμε και διαβάσαμε, δεν μπορεί να δικαιολογήσει το γεγονός ότι η αποσυρθείσα διάταξη προτείνει πρακτικές και αντιλήψεις για τα ζώα που καμία σχέση έχουν με το όραμα μιας σύγχρονης και ευρωπαϊκής αντίληψης για τα ζώα και μας γυρίζει αιώνες πίσω.
Την παρουσίαση έκανε η Ολγα Λιάρα, Ειδικός Δασικής Προστασίας,μέλος ΔΣ της ΠΦΠΟ, υπεύθυνη για θέματα παιδείας και άγριας ζωής.