ΕΠΙΣΤΟΛΗ
20/7/15
Προς:
- Προς τον
Αναπληρωτή Υπουργό Προστασίας του Πολίτη
κ. Γιάννη Πανούση
- Προς τον
Αρχηγό της ΕΛ.ΑΣ
Κ.. Δ. Τσακνάκη
Θέμα: Βηματολόγιο κοινών ενεργειών στα θέματα κακοποίησης ζώων.
Αξιότιμοι κύριοι,
Η πολυνομία γύρω από τα θέματα των ζώων, η άγνοια σε πλείστες όσες των περιπτώσεων της νομοθεσίας αλλά και η απροθυμία πολλών αστυνομικών οργάνων να ασχοληθούν εμπεριστατωμένα με τις υποθέσεις κακοποίησης ζώων έχουν σαν αποτέλεσμα μια πανσπερμία ενεργειών εκ μέρους τους η οποία είναι ανάλογη των τριών ανωτέρω παραμέτρων.
Για τον λόγο αυτό η Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία προτείνει σε συνεργασία με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και την ΕΛ.ΑΣ να δημιουργηθεί ένα κοινό πλαίσιο – μπούσουλας –βηματολόγιο κανόνων και ενεργειών βάσει των οποίων τα κατά τόπους αστυνομικά τμήματα θα διερευνούν κατά τον ίδιον τρόπο περιστατικά κακοποίησης ζώων.
Η Π.Φ.Π.Ο. προχωρά στην παραπάνω πρόταση διότι κατά καιρούς γίνεται αποδέκτης καταγγελιών για διαφορετική αντιμετώπιση παρόμοιων υποθέσεων από διάφορα αστυνομικά τμήματα ή και ακόμη πιο κραυγαλέα, ανάμεσα σε αστυνομικούς του ιδίου αστυνομικού τμήματος.
Η πρόταση της Π.Φ.Π.Ο. στοχεύει στην καλύτερη δυνατή ποιοτική διερεύνηση της κάθε υπόθεσης με περισυλλογή, αξιοποίηση στοιχείων, πειστηρίων, μαρτύρων που να είναι και δικαστικώς αποδεκτά.
Γι αυτό το λόγο προτείνουμε για την επιστημονική αξιοπιστία και βασιμότητα των δεδομένων να ακολουθούνται τα εξής κοινά βήματα κατά περίπτωση.
Θα πρέπει κατ αρχήν να γίνει γνωστό στους Αστυνομικούς το Νομικό πλαίσιο προστασίας των ζώων. Αρκετοί θεωρούν ότι όλοι οι προγενέστεροι Νόμοι έχουν καταργηθεί, αλλά αυτό δεν ισχύει, με αποτέλεσμα αρκετά αδικήματα κατά των ζώων, να παραμένουν ατιμώρητα.
Ισχύον νομικό πλαίσιο
α) Ν.1197/1981
β) Ν. 2017/1992
γ) Ν.4039/2012
δ) Ν.4235/2014
Θα πρέπει να τονιστεί προς τους Αστυνομικούς ότι η παράγραφος Β του Άρθρου 1, και παράγραφος 1 του Άρθρου 5 του Ν.4039/2012, ποινικοποιήθηκαν μέσω του νόμου 4235/14 και δεν επιβάλλονται πλέον μόνο διοικητικά πρόστιμα .
Αρκετοί Αξιωματικοί Υπηρεσίας και όχι μόνον δεν δέχονται να παραλάβουν καταγγελία για παραβάσεις ευζωίας, καθώς θεωρούν ότι οι συστάσεις και τα διοικητικά πρόστιμα αρκούν.
Ομοίως θα πρέπει να γίνει γνωστό ότι εξακολουθεί να ισχύει η Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προστασία των Ζώων Συντροφιάς (Ν.2017/1992) όπου στο Άρθρο 4 ορίζονται οι κανόνες ευζωίας, ότι οι παραβατικές πράξεις ποινικοποιήθηκαν στο Άρθρο 46 του Ν.4235/2014.,όπως επίσης ότι ισχύει ο νόμος 1197/81,ως κατωτερω θα αναφέρουμε.
Κοινές και υποχρεωτικές εκ της νομοθεσίας μας Πράξεις εκ μέρους των αστυνομικών
Α α. Περίπτωση παθητικής κακοποίησης ζώων γενικώς .
- Γραπτή καταγγελία στο αστυνομικό τμήμα.
Η γραπτή καταγγελία δεν απαιτεί την καταβολή παράβολου εκ μέρους του καταγγέλλοντα καθότι τα αδικήματα κατά των ζώων διώκονται αυτεπάγγελτα.
- Επιτόπιος έλεγχος αν τηρούνται οι κανόνες ευζωίας βάσει του πρωτοκόλλου ευζωίας της Π.Φ.Π.Ο. που σας επισυνάπτουμε, το οποίο βασίζεται στην κείμενη νομοθεσία και έχει την έγκριση του Εφετείου Κρήτης.
Ευκαιρίας δοθείσης σας επισυνάπτουμε επίσης συνοπτική και εύχρηστη καταγραφή των βασικών διατάξεων της κείμενης για τα ζώα νομοθεσίας
- Έλεγχος ύπαρξης ενημερωμένου βιβλιαρίου και ηλεκτρονικής σήμανσης ( μικροτσίπ)και αντιγράφου καταχώρησης στα στοιχεία του ιδιοκτήτη
4.Έλεγχος εάν ο ιδιοκτήτης έχει αποστείλει το αντίγραφο καταχώρισης στον οικείο δήμο
- Φωτογράφιση χώρου διαμονής και ζώου.
- Βεβαίωση τυχόν προστίμων του νόμου 4235/14, άρθρο 46 και όχιτου 4039/12 καθότι αυτός τροποποιήθηκε σε διάφορα σημεία του μεταξύ των οποίων και το ύψος των προστίμων.
- Αποστολή των βεβαιωμένων προστίμων στις υπηρεσίες που αναφέρονται στο άρθρο 46 του Ν. 4235/14.
- Σε περίπτωση που η κλινική εικόνα του ζώου παραπέμπει σε ασθένεια αυτού ή υποδηλώνει πλήρη παραμέλησή του (αποστεωμένα , αδυναμία κίνησης, αποτριχωμένα) επικοινωνία με το οικείο δήμο για μεταφορά του σε συνεργαζόμενο κτηνίατρο για κτηνιατρική εξέταση και θεραπεία .
- Επίδοση στον κηδεμόνα του ζώου του πρωτοκόλλου ευζωίας της Π.Φ.Π.Ο. προς συμμόρφωσή του και απροειδοποίητος επανέλεγχος σε μια εβδομάδα.
Αν και η μη τήρηση των κανόνων ευζωίας επιφέρουν την αυτεπάγγελτη μήνυση εκ μέρους των αστυνομικών οργάνων, την σύλληψή του στα πλαίσια του αυτόφωρου. Εντούτοις στις ελαφριές περιπτώσεις, η θέση μας είναι ότι θα πρέπει να υπάρχει η επιείκεια της μιας μιας εβδομάδας με σκοπό την συμμόρφωσή του.
- Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης η αυτεπάγγελτη μήνυσή του και ενέργειες για αφαίρεση του ζώου με εισαγγελική διάταξη βάσει του άρθρου 19 του νόμου 4039/12 και η μεταφορά του στο δημοτικό καταφύγιο ή η παράδοσή του στο φιλοζωικό σωματείο.
- Σαφής ενημέρωση του κηδεμόνα, ότι τυχόν εξαφάνιση του ζώου και αδυναμία υπόδειξης του χώρου , όπου αυτό βρίσκεται, επισείει αυτεπάγγελτη μήνυση για εγκατάλειψή του βάσει του νόμου 1197/81 , όπως τροποποιήθηκε από τον νόμο 4235/14 άρθρο 47.
Αβ. Περίπτωση ενεργητικής κακοποίησης
Πλήρης έρευνα για τις συνθήκες τραυματισμού ή θανάτωσης του ζώου, σύλληψη του φερόμενου ως δράστη εφ όσον το αδίκημα κινείται μέσα στα πλαίσια του αυτόφωρου.
Β. Περίπτωση καταγγελίας για δηλητηρίαση
1. Γραπτή καταγγελία για τις συνθήκες και τον τόπο, όπου έλαβε χώρα η αξιόποινη αυτή πράξη
- Φωτογράφιση του χώρου και των νεκρών ζώων .
- Επικοινωνία με την πλέον κοντινή κτηνιατρική υπηρεσία έτσι ώστε να παρθούν εντόσθια και να σταλούν για εξέταση
. Επικοινωνία με οικείο δήμο και επίβλεψη έτσι ώστε
α. να γίνει περισυλλογή των νεκρών ζώων
β. να γίνει καθαρισμός του χώρου από τα δηλητηριασμένα δολώματα
Αρκετοί αστυνομικοί της χώρας θεωρούν ότι ο Ν.1197/1981 έχει καταργηθεί και δεν ισχύει με αποτέλεσμα να βεβαιώνουν μόνο τα διοικητικά πρόστιμα και οι υποθέσεις να μν οδηγούνται στην Δικαιοσύνη.
Βεβαίως πρόκειται για λάθος, καθώς ο Ν.1197/1981 όχι απλώς ισχύει αλλά οι ποινές του τροποποιήθηκαν με το άρθρο 47 του Ν.4235/2014 αποτελεί δε τον κατ’ εξοχήν ποινικό νόμο για την εγκατάλειψη ζώων γενικώς.
Οι δε ποινές του νόμου 1197/81 εξομοιώθηκαν δια της προαναφερόμενης τροποποίησής του με τις ποινές του νόμου 4039/12.
Ευκαιρίας δοθείσης επισημαίνουμε οτι 3 χρόνια μετά την ισχύ του νόμου 4235/14 , άρθρο 46 , δεν έχουν εκδοθεί ακόμη τα αντίστοιχα μπλοκ των προστίμων με ο, τι αυτό συνεπάγεται για την απρόσκοπτη εφαρμογή των νόμων.
Παρακαλούμε θερμά να μας ενημερώσετε , αν γίνεται δεκτή η πρότασή μας και στο βαθμό που συμφωνείτε με ποιον τρόπο θα γίνουν γνωστά τα ανωτέρω σε όλη την κλίμακα των αστυνομικών.
Με εκτίμηση
Για την Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία (54 Σωματεία) και την Πανελλαδική Συντονιστική Επιτροπή 130 Ζωοφιλικών Σωματείων |
||
Η Πρόεδρος
Αναστασία Βυσσίνου Μπομπολάκη |
Η Γραμματέας Μαρία Χουστουλάκη |
Δείτε ακόμη:
ΕΠΙΒΕΒΛΗΜΕΝΟ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ ΕΥΖΩΙΑΣ ΖΩΩΝ ΣΥΝΤΡΟΦΙΑΣ./ WELFARE PROTOCOL
——————————————————————————————————————–
Ministry of Civil Protection – Hellenic Police – P.F.P.O. Steps of joint actions on issues of animal abuse.
To:
- To the
Deputy Minister of Civil Protection
Mr. Giannis Panousis
- To the
Chief of the Hellenic Police
- K. D. Tsaknakis
Subject: Steps of joint actions on issues of animal abuse.
Dear Gentlemen,
The legislative complexity regarding animal issues, the ignorance in most of the legal cases but also the unwillingness many of the police officers to occupy themselves thoroughly with the cases of the animal abuse have as a result a variety of actions on their behalf which is proportional to the three above parameters.
Therefore the Panhellenic Animal welfare and Environment Federation suggests the creation of a common frame of rules and actions, in collaboration with the Ministry of Civil Protection and the Hellenic Police, according to which the local police departments will investigate in the same manner cases of animal abuse.
P.F.P.O proceeds with the following proposal since it has from time to time received complaints for different dealing of similar cases of animal abuse by different police departments or even more extreme ones, among police officers of the same police department.
This proposal of the P.F.P.O aims to the best possible and quality investigation of each case after thinking, utilization of evidence, witnesses in order to be admissible in court.
Therefore we suggest in order to ensure the credibility and the of the validity of the data to follow these common steps case by case.
We must make the Legal framework for the protection of the animals known to the Police officers. Many of them believe that all the former Laws have been abolished, which is not true, so as a result many offenses against the animals, to remain unpunished.
Current legal framework
- a) L.1197/1981
- b) L. 2017/1992
- c) L.4039/2012
- d) L.4235/2014
It should be pointed out to the Police officers that the paragraph Β of the Article 1, and the paragraph 1 of the Article 5 of the L.4039/2012, have been criminalized by the law 4235/14 and we do not only impose administrative fines.
Many Service Officers and not only them refuse to receive a complaint concerning animal welfare issues, as they believe that the recomentations and the administrative fees are enough.
Likewise it should be made known that the European Convention for the Protection of the Companion Animals continues to be valid (L.2017/1992) and in the Article όπου στο Άρθρο 4 the animal welfare rules are defined, that the delinquent acts have been criminalized in the Article 46 of the L.4235/2014., and that the law 1197/81 is still valid, as we will mention below.
Usual and compulsory Actions from our legislation on behalf of the police officers
Α a. Case of passive abuse of animals in general.
- Written complaint at the police station.
The written complaint does not require the payment of a parable on behalf of the complainant as the offenses against animals are prosecuted ex officio.
- On the spot checks for compliance with the welfare rules according to the animal welfare protocol of the P.F.P.O that we attach, which is based on the legislation and is authorized by the Court of Appeal of Crete.
Given the chance we also attach a brief and user friendly recording of key provisions of the current legislation for animals
- Check for the existence of updated health booklet and electronic tagging (microchip) and copy of entry in the name of the owner
- Check if the owner has sent the copy of the entry to the local Municipality
- Photography of the living space of the animal.
- Attestation of any fines of the Law 4235/14, article 46 and not of the law 4039/12 as it has been modified in various points among which the amount of the fines.
- Sending of the given fines to the corresponding services which are mentioned in the article 46 of the L. 4235/14.
- In case that the clinical condition of the animal indicates a disease or implies its complete negligence (bony, unable to move,hairless) communication with the local Municipality for veterinary examination and treatment.
- Supplying the owner of the animal the wellbeing protocol of P.F.P.O for compliance with it and unannounced check in a week.
If the no compliance with the animal wellbeing rules cause the ex officio lawsuit on behalf of the police officers, they must arrest the offender under the act of flagrante. However in lighter cases, our position is that there should be the lenience of one week in order to comply with the rules.
- In case of no compliance the ex officio lawsuit and the necessary actions in order to remove the animal from the owner with the provision of the prosecutor according to the article 19 of the law 4039/12 and its transportation to the municipal shelter or to an animal welfare association.
- Clear informing of the guardian, that any disappearance of the animal and inability to point out the place where, the animal is located, carries ex officio sue for abandonment under the law 1197/81, as it has been modified by the law 4235/14 article 47.
- b. Case of active abuse
Full investigation regarding the conditions of the injury or killing of the animal, arrest of the alleged offender as long as the crime happened within the flagrante.
Β. Case regarding poisoning
- Written complaint regarding the conditions and the place, where this criminal act took place
- Photograph of the place and of the dead animals.
- Contact the nearest veterinary service in order to take intestines and be sent for examination
- Communication with the local Municipality and supervision in order for
a. the dead animals to be collected
b. the area to cleaned from the poisoned baits
Many police officers in our country consider that the L.1197/1981 has been abolished and is no longer valid and as a result they impose only administrative fines and the cases are not sent to Justice.
Of course this is a mistake, as the L.1197/1981 not only is valid but its penalties have been modified by the article 47 of the L.4235/2014 and forms the primary criminal law regarding the abandonment of the animals in general.
As for the sentences of the law 1197/81 have been assimilated by the aforementioned amendment with the sentences of the law 4039/12.
Given the chance we state that 3 years after the validity of the law 4235/14, article, the corresponding block of fines have not been issued with what this means for the uninterrupted implementation of these laws.
Kindly let us know, if our proposal is accepted and as long as you agree how will the aforementioned be made known to every it be made known throughout the police force.
Yours Sincerely
Panhellenic Animal Welfare and Environmental Federation (54 Associations) and
Panhellenic Coordinating Committee 130 Animal Welfare Associatio