Στην εγκύκλιο, την οποία ζήτησε η Ομοσπονδία μας να εκδοθεί κατά την συνάντησή της με τον Εισαγγελέα του Α.Π κ. Β. Πλιώτα,
Αξιότιμε κ…. ,
Μετά την πρόσφατη συνάντηση που είχατε με την πρόεδρο της Ομοσπονδίας κα Νατάσα Μπομπολάκη θα μας επιτρέψετε να σας υπενθυμίσουμε τα θέματα που είχαμε θίξει στη συνάντησή μας στις 5.11.19 με τον Εισαγγελέα Α.Π κ. Πλιώτα, τα οποία είχαν γίνει στο σύνολό τους δεκτά εκ μέρους του, τα οποία θα ήταν αντικείμενο μιας νέας επικαιροποιημένης εγκυκλίου.
1.Η αναγκαιότητα τήρησης της αυτόφωρης διαδικασίας από τις Εισαγγελικές και Αστυνομικές Αρχές. Στην πράξη τα αδικήματα κατά των ζώων σε συντριπτικό ποσοστό δικάζονται λίγο πριν την λήξη της 5ετούς προθεσμίας, η αυτόφωρη διαδικασία λόγω των αναβολών καταργείται και καταλήγει σε τακτική δικάσιμο, ενώ στο ακροατήριο εισάγεται λίγο πριν την λήξη της 5ετίας με ο,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τον κολασμό του εγκλήματος.
2.Θα θέλαμε να τονισθεί επιπρόσθετα ότι τα αστυνομικά όργανα οφείλουν να επιλαμβάνονται και ανωνύμων καταγγελιών και να προβαίνουν άμεσα στις σχετικές ενέργειες εξακρίβωσης των εγκλημάτων κατά των ζώων με επιτόπια μετάβαση στο τόπο του εγκλήματος, την συλλογή στοιχείων κοκ Η διατήρηση της ανωνυμίας του καταγγέλλοντος -όταν αυτός το επιθυμεί-είναι αναγκαία εφόσον πρόκειται για αυτεπαγγέλτως διωκόμενο αδίκημα και θα οδηγήσει στην αποτελεσματικότερη προστασία ζώων που εξακολουθούν να κακοποιούνται λόγω του φόβου των συνεπειών μιας επώνυμης καταγγελίας.
3. Συνεχώς δημοσιεύονται στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο αλλά και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τραγικές εικόνες και καταστάσεις μέσα από τα δημοτικά κυνοκομεία τα οποία σχεδόν στο σύνολο τους αποτελούν χώρους βασανισμού των ζώων.
Ως εκ τούτου θα θέλαμε να τονιστεί στην εγκύκλιο, ότι στα πλαίσια της αυτεπάγγελτης διαδικασίας οι Εισαγγελείς και τα Αστυνομικά Τμήματα που ενημερώνονται για τέτοιες καταστάσεις θα πρέπει να εφαρμόζουν, ιδίως οι Εισαγγελείς το άρθρο 19 παρ 2 του 4039/12 ως τροποποιήθηκε με την απροειδοποίητη επιτόπια παρουσία τους για έλεγχο στα δημοτικά κυνοκομεία. Το ανωτέρω άρθρο έχει εν τοις πράγμασι καταργηθεί αφού ποτέ δεν γίνεται χρήση του.
Σημειωτέον ότι στο μεγαλύτερο ποσοστό τους τα δημοτικά κυνοκομεία δεν εκπληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις, στήνονται πρόχειρα και με λίγα χρήματα με αποτέλεσμα πρώτον να λειτουργούν χωρίς άδεια, άρα και μη σύννομα και δεύτερο να παραβιάζονται σε ακραίο μάλιστα βαθμό οι συνθήκες ευζωίας των ζώων.
Η καθυστέρηση στη κινητοποίηση των κατά τόπο αρμοδίων αρχών αναφορικά με τις διαδικασίες αυτές και η αποσιώπηση των αδικημάτων δημιουργεί ένα χρόνιο καθεστώς παθητικής κακοποίησης και έχει στοιχίσει ήδη τις ζωές εκατοντάδων ζώων σε όλη τη χώρα.
4.Επιπλέον θα θέλαμε να σημειώσουμε τη παιδευτική αξία και τη χρησιμότητα της ανάλυσης της έννοιας της παθητικής κακοποίησης, όπως αναφέρθηκε στην υπ’ αρ. 1/2013 Γνωμοδότηση και για το λόγο αυτό και κυρίως λόγω της άγνοιας του νόμου και των περιπτώσεων κακοποιήσεων, θα μπορούσε εν συνεχεία να συμπληρωθεί και αναφέρονται επιγραμματικά ως παραδείγματα κακοποίησης ζώων που θα έπρεπε να ερευνούν οι αρμόδιες αρχές, πχ. Στην αναφορά δε των εγκλημάτων που τελούνται μέσω διαδικτύου, όπως αυτή λαμβάνει χώρα στην υπ’ αρ. 1/2013, θα μπορούσε να αναφερθεί ως παράδειγμα το παράνομο εμπόριο μέσω διαδικτύου και η ανάγκη να εφαρμόσουν μία εντατική έρευνα αναφορικά με το έγκλημα αυτό οι αρχές.
Τα άλλα θέματα αφορούσαν την Εθνική Σχολή Δικαστών και την αναγκαιότητα να γίνουν παρουσιάσεις από Εισαγγελείς κυρίως της κείμενης νομοθεσίας για τα ζώα και ευαισθητοποίησης των νέων Δικαστών, όπου παρουσιάζεται μεγάλη υστέρηση και αυτό γίνεται αντιληπτό σε πάρα πολλές αποφάσεις τους ενώ κατά την ακροαματική διαδικασία πολλοί Δικαστές είναι έως και απαξιωτικοί, ειρωνικοί και προσβλητικοί προς του μάρτυρες που κατήγγειλαν μια κακοποίηση.
Με εκτίμηση
Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδια