Η ανοιχτή επιστολή της Π.Φ.Π.Ο. προς τους Δήμαρχο Αθηναίων κ. Γ. Καμίνη, κ. Γ.Γ Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, κ. Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Αντιδήμαρχο κ. Γ. Αποστολόπουλο, Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου Αθηναίων, Τμήμα Αστικής Πανίδας, Μέλη της Πενταμελούς Επιτροπής Παρακολούθησης του προγράμματος για τα αδέσποτα ζώα του Δήμου Αθηναίων σχετικά με την ανάθεση του προγράμματος Διαχείρισης Αδέσποτων του Δήμου Αθηναίων στο Διαδημοτικό Κέντρο Περίθαλψης Αδέσποτων Ζώων (ΔΙΚΕΠΑΖ).
Θέμα: Ανάθεση προγράμματος Διαχείρισης Αδέσποτων του Δήμου Αθηναίων στο Διαδημοτικό Κέντρο Περίθαλψης Αδέσποτων Ζώων (ΔΙΚΕΠΑΖ)
Αξιότιμοι Κύριοι,
Στην συνεδρίαση του Δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων στις 30-10-14, συζητήθηκε με αρ. 36 στην Ημερήσια Διάταξη το θέμα «της διαχείρισης των ζώων του Δήμου Αθηναίων».
Μετά από εισήγηση του νέου αντιδημάρχου κ. Γ. Αποστολόπουλου, ελήφθη, κατά πλειοψηφία η απόφαση να ανατεθεί το πρόγραμμα διαχείρισης των ζώων του Δήμου Αθηναίων στο Διαδημοτικό Κέντρο Περίθαλψης Αδέσποτων Ζώων (ΔΙΚΕΠΑΖ).
Το ανωτέρω θέμα, το οποίο χρονίζει και οι συνέπειες των παραλείψεων ορθολογικού, βιώσιμου και τελικά λειτουργικά εφικτού σχεδιασμού, έχουν εμφανισθεί και επέφεραν και συμπαρέσυραν στην αποτυχία και την μοναδική λύση – ευκαιρία που παρουσιάσθηκε με την περίπτωση της δωρεάς, από ιδιώτη, του καταφυγίου στα Μέγαρα, παρουσιάστηκε ως κατεπείγον θέμα που πράγματι είναι, με μοναδικό σκοπό, όπως αποδείχθηκε, να ληφθεί μία απόφαση, απλά για να υπάρξει μία «λύση» μετάθεσης του προβλήματος και όχι ουσιαστικής και οριστικής αντιμετώπισής του και τούτο το αποδεικνύει τόσο ο τρόπος και η προχειρότητα, με την οποία εξετάστηκε το θέμα αποδοχής της δωρεάς του καταφυγίου στα Μέγαρα, όσο η αδιαφορία και η σκόπιμη, πολλές φορές, κωλυσιεργία πολλών υπηρεσιών του Δήμου Αθηναίων, αλλά και των πολιτικών Προϊσταμένων του.
Στην διαδικασία πρότασης – Εισήγησης που κατέληξε ο αντιδήμαρχος κ. Αποστολόπουλος, δεν έκρινε σκόπιμο να καλέσει να καταθέσουν τις προτάσεις τους τα φιλοζωικά σωματεία και οι φιλόζωοι που ούτως ή άλλως αποτελούν τους στυλοβάτες της περίθαλψης και φροντίδας των αδέσποτων ζώων.
Αντίθετα αγνοήθηκαν με απαξιωτικό και υποτιμητικό τρόπο αφενός η εμπειρία τους, αφετέρου οι καταγγελίες τους σχετικά με τα πολλά και ευρέως φάσματος προβλήματα στη λειτουργία του ΔΙΚΕΠΑΖ.
Για εμάς που γνωρίζουμε η «λύση του ΔΙΚΕΠΑΖ» σαφώς μας ξένισε, αλλά μετά τα όσα ακούσθηκαν στην ανωτέρω Συνεδρίαση τόσο από τον εισηγητή αλλά και τους πλειοψηφήσαντες στην λήψη της απόφασης, κατέστη απόλυτα κατανοητό ότι πρόκειται για μια προειλημμένη απόφαση που δεν στόχευε στην λύση του προβλήματος αλλά στην «εξαφάνισή» του, με την λογική να μην απασχολείται ο Δήμος και οι «φορτωμένες», με σοβαρότερα, θέμα υπηρεσίες του.
Πώς να μην προβληματισθεί ο κάθε φιλόζωος ή ο απλώς δημότης όταν:
-το ΔΙΚΕΠΑΖ κατά γενική ομολογία αδυνατεί αντικειμενικά να εξυπηρετήσει τους 18 ήδη συνεργαζόμενους Καλλικρατικούς Δήμους,
-η διεύθυνση του ΔΙΚΕΠΑΖ δηλώνει ότι μπορεί να αναλάβει και την διαχείριση των αδέσποτων ζώων του Δήμου Αθηναίων
– δεν προσκομίστηκε το ελάχιστο αποδεικτικό στοιχείο της επάρκειας και δυναμικότητας του ΔΙΚΕΠΑΖ, και
-αγνοήθηκαν όλες οι καταγγελίες που αποδεικνύουν ακριβώς το αντίθετο.
Το πρόχειρο, ανεύθυνο και τελικά το διαφαινόμενο ανέφικτο του ανωτέρω επιλεγέντος εγχειρήματος επιτείνεται από το γεγονός ότι ο Δήμος, με απόφαση του Δημοτικού του Συμβουλίου, αναθέτει το πρόγραμμα σε ένα κέντρο που κατά τις επανειλημμένες δηλώσεις του προέδρου της εκτελεστικής επιτροπής του, όχι μόνον αδυνατεί να ανταποκριθεί στους σκοπούς του, αλλά κοντεύει να ‘’κατεβάσει ρολά ‘’.
Επίσης, αποσιωπήθηκε ή έστω δεν αξιολογήθηκε, ως αρνητικό στοιχείο, της ανωτέρω προβληματικής απόφασης, ότι τόσο η βασιμότητα της απόφασης, όσο και το εφικτό της εκτέλεσής της, ερείδονται στο μελλοντικό και αβέβαιο γεγονός της αναμενόμενης, χωρίς οποιαδήποτε μέχρι στιγμής νομική κατοχύρωση, της «αξιοποίησης» (;!!!!) όμορου χώρου 5 στρεμμάτων.
Ακόμα περιεβλήθη με νομιμότητα, με την απόφαση του Δ.Σ, η δαπάνη 385.475 χιλ. ευρώ, βγαλμένα από την τσέπη του φορολογούμενου πολίτη με την μορφή κεφαλικού φόρου και ανεξάρτητα από τον αριθμό των ζώων που τελικά θα έχουν λάβει «περίθαλψη», χωρίς να έχει υπολογισθεί στο ποσό αυτό και το επιπλέον ποσό που θα πρέπει να δαπανηθεί για πολλές κτηνιατρικές υπηρεσίες που δεν αναλαμβάνει το ΔΙΚΕΠΑΖ.
Από τα ανωτέρω σαφώς προκύπτει ότι το όλο θέμα παρουσιάστηκε, από τον Εισηγητή, με την μορφή του εκβιαστικού διλήμματος, ενώ με ιδιαίτερη επιμέλεια απετράπη και η σκέψη ή πρόταση οποιαδήποτε άλλης ή εναλλακτικής λύσης.
Στο σημείο αυτό πρέπει να αναφερθεί ότι ενώ στις 25-09-14 κατά την διάρκεια της 19ης συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου, αποφασίστηκε η διενέργεια διαγωνισμού παροχής υπηρεσιών για την φιλοξενία αδέσποτων ζώων προϋπολογισμού 196.800 ευρώ, ο διαγωνισμός δεν έγινε ποτέ και φυσικά δεν ελήφθη υπόψη η απόφαση αυτή στην λήψη της «νέας» απόφασης «συμμετοχής» στο πρόγραμμα του ΔΙΚΕΠΑΖ.
Στην «προσπάθεια» δημιουργίας θετικού κλίματος για την λήψη αυτής της απόφασης (ανάθεση του προγράμματος στο ΔΙΚΕΠΑΖ) και όχι σε ιδιώτη, υπέπεσε στην αντίληψή μας ότι επιστρατεύτηκαν μελέτες υπογεγραμμένες από τον διευθυντή οικονομικών Δήμου Αθηναίων κ. Σ. Χαμακιώτη που μέσα από περίεργες αναγωγές «φούσκωσαν» κατά πολύ το κόστος του προγράμματος κατά τα τελευταία τέσσερα έτη. Για ποιόν λόγο έγιναν αυτές οι μελέτες και ποιο όργανο έδωσε εντολή να γίνουν, είναι άγνωστο αλλά γνωρίζουμε σίγουρα ότι χρησιμοποιήθηκαν αυτές οι μελέτες από τον κ. Αποστολόπουλο, ως τα μόνα «οικονομοτεχνικά στοιχεία» προς «ενημέρωση» των δημοτικών συμβούλων, όπως προκύπτει στα πρακτικά της συνεδρίασης της διαπαραταξιακής επιτροπής στις 24-10-14 αλλά και στα πρακτικά της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου στις 30-10-14.
Παράλληλα η κατακύρωση του διαγωνισμού για κτηνιατρικές πράξεις δεν προχώρησε ποτέ με ασαφείς και όχι πειστικές αιτιολογίες. Μάλιστα ενώ από μέλη της πενταμελούς επιτροπής, ζητήθηκε να υπάρξει κτηνιατρική περίθαλψη, έστω για τους μήνες που θα μεσολαβήσουν μέχρι την έναρξη της συνεργασίας με το ΔΙΚΕΠΑΖ, ακούσαμε την δικαιολογία ότι δεν ήταν εφικτό διότι θα χαρακτηριζόταν κατάτμηση προμήθειας στις κτηνιατρικές
πράξεις, με αποτέλεσμα τουλάχιστον δύο θανάτους ζώων, τις τελευταίες τρείς (3) εβδομάδες, ενώ παράλληλα υπάρχει μεγάλος αριθμός ζώων χωρίς κτηνιατρική περίθαλψη και εξετάσεις στο καταφύγιο στα Μέγαρα.
Παρά την επιχειρηματολογία περί κατάτμησης προμήθειας, πρόσφατα ανακοινώθηκε σε μέλη της πενταμελούς επιτροπής η πρόθεση για διενέργεια επιμέρους διαγωνισμού για τις κτηνιατρικές πράξεις σε γάτες, προφανώς για να καλυφθούν τα κενά περίθαλψης του ΔΙΚΕΠΑΖ, γεγονός που σαφώς αποδεικνύει ότι η δημοτική αρχή χρησιμοποιεί το επιχείρημα της «κατάτμησης των προμηθειών» κατά περίπτωση και κατά το δοκούν.
Επειδή όλα τα φιλοζωικά σωματεία και οι δευτεροβάθμιες οργανώσεις τους ομόφωνα έχουν καταλήξει ότι αυτού τουείδους οι αποφάσεις, σίγουρα δεν εξυπηρετούν τα συμφέροντα των αδέσποτων της Αθήνας, αφού είναι επιβεβλημένο τόσο από τους κανόνες της δημόσιας υγείας, της κοινωνικής ηθικής και τον νόμο που θεωρεί αποκλειστικά υπεύθυνους του ΟΤΑ για την διαχείριση και περίθαλψη των αδεσπότων, ο Δήμος Αθηναίων να αποκτήσει δικό του χώρο και η δική μας πρόταση δική είναι το καταφύγιο στην περιοχή «Πάτημα» του Ασπροπύργου και μάλιστα άμεσα.
Και μέχρι την υλοποίηση αυτής της οριστικής λύσης, ως προσωρινή λύση αν τελικά αποφασιστεί ότι δεν είναι δυνατόν να παραταθεί η χρήση του καταφυγίου στα Μέγαρα με την σημερινή του μορφή έστω για μερικούς μήνες, θα πρέπει να δρομολογηθεί η ανάθεση σε ιδιώτη ανάδοχο, γιατί είναι σίγουρο ότι η ανεπάρκεια των υποδομών, ο μεγάλος αριθμός των εξυπηρετούμενων Δήμων, η υπέρβαση του δυναμικού περιθαλπομένων ζώων και η ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών στο ΔΙΚΕΠΑΖ, θα οδηγήσει τα αδέσποτα ζώα του Δήμου Αθηναίων, σε άλλες «λύσεις» και άλλους «τόπους» από αυτούς που επιδιώκει και όρισε ο νομοθέτης.
Τέλος, το οικονομικό σκέλος αυτής της ανάθεσης θα πρέπει να ελέγχεται από μια Ελεγκτική Επιτροπή ορισμένης θητείας, με μέλη εκλεγμένους δημοτικούς συμβούλους, από όλες τις δημοτικές παρατάξεις ενώ η πορεία του προγράμματος θα παρακολουθείται από την πενταμελή επιτροπή όπως προβλέπεται από τον νόμο.
Επειδή, πλην των καθημερινών αγώνων των φιλοζώων, οι συλλογικοί τους φορείς, πρέπει να τύχουν και της θεσμικής αποδοχής τουλάχιστον και στην υποβολή προτάσεων και λύσεων, οι οποίες πραγματικά συμβάλλουν στην όλη αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος της διαχείρισης των αδεσπότων του πρώτου Δήμου της χώρας, που μπορεί και πρέπει και να γίνει παράδειγμα και για τους λοιπούς ΟΤΑ, πιστεύουμε ότι, με την παρούσα μας, θα συμβάλλουμε και στις δικές Σας προσπάθειες για μία ολοκληρωμένη, θεσμικά νόμιμη, οικονομικά λογική και κοινωνικά αποδεκτή λύση που θα αντιμετωπίζει το πρόβλημα στο σύνολό του και με διάρκεια και όχι επιφανειακά, πρόχειρα και σπάταλα σε μία εποχή που οι δημότες, έστω και για τον σκοπό αυτό, δεν θα δεχθούν και άλλη φορολόγηση, όταν αποδεδειγμένα υπάρχουν λύσεις για να μην υποστούν αυτοί μία νέα αφαίμαξη και τα χρήζοντα περίθαλψης ζώα ένα νέο μέτρο «συγκέντρωσης» με αποτελέσματα αντίθετα με αυτά που
ο νομοθέτης προβλέπει και ορίζει ως νόμιμα και επιθυμητά αποτελέσματα διαχείρισης και περίθαλψης σε μία ευνομούμενης για όλους (ανθρώπους και ζώα) κοινωνίας.
Παρακαλούμε αφενός για τον έλεγχο νομιμότητας της ανωτέρω απόφασης και συνολικής επανεξέτασης του ανωτέρω θέματος, λαμβάνοντας υπόψη και την ανωτέρω, από τα φιλοζωικά σωματεία, προτεινόμενη λύση, με σκοπό την οριστική επίλυση ενός χρόνιου προβλήματος, το οποίο εκτός του ότι μας εκθέτει ως κοινωνία, έχει σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον και την διαβίωση όλων μας (ανθρώπων και ζώων) σε αυτό.
Χανιά, 19-11-2014
Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία (50 Σωματεία)και
Πανελλαδική Συντονιστική Επιτροπή 130 Ζωοφιλικών Σωματείων