Η αυξανόμενη ζήτηση για κρέας θέτει σχεδόν 2 δισεκατομμύρια ζώα σε κίνηση το χρόνο, με το παγκόσμιο εμπόριο ζώντων ζώων εκτροφής να έχει υπερδιπλασιαστεί κατά τα τελευταία 50 χρόνια. Κάθε χρόνο σχεδόν 2 δισεκατομμύρια ζώα εκτροφής φορτώνονται και αποστέλλονται σε νέες χώρες σε ταξίδια που μπορεί να διαρκέσουν ημέρες και μερικές φορές εβδομάδες και μήνες. Κάθε μέρα, τουλάχιστον 5 εκατομμύρια ζώα μεταφέρονται συνήθως οδικώς, σιδηροδρομικώς, θαλασσίως ή αεροπορικώς σε όλες τις ηπείρους.
Τα ζώα εξάγονται κυρίως για σφαγή και αναπαραγωγή, γαλακτοκομική παραγωγή και για αγορές ζώων συντροφιάς. Σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ, τα ζώα που εξάγονται συνήθως είναι βουβάλια, πάπιες, κοτόπουλα, κατσίκες, πρόβατα, γαλοπούλες και χοίροι. Τα μουλάρια, οι γάιδαροι, οι καμήλες και τα άλογα εξάγονται επίσης για το κρέας τους. Κουνέλια και τρωκτικά εξάγονται τα οποία χρησιμοποιούνται για επιστημονικά πειράματα αλλά και μέλισσες. Μέχρι σήμερα, περίπου 101.989.345 κυψέλες έχουν εξαχθεί ζωντανά για παραγωγή μελιού. Ο αριθμός των ζώων που μεταφέρονται για ψυχαγωγία και άλλους σκοπούς είναι τόσο εντυπωσιακά υψηλός που η μόνη διαθέσιμη μέτρηση είναι η αγοραία αξία τους, στα 871.021.000 $. Ζωντανά έντομα, ερπετά, στρουθοκάμηλοι, αντιλόπες, ελάφια, τάρανδοι και σαμουά μεταφέρονται επίσης για το κρέας τους, σύμφωνα με τα στοιχεία του UN Comtrade. Αυτοί είναι μόνο οι αριθμοί ζωντανών ζώων που εξάγονται διασυνοριακά – η μεταφορά ζώντων ζώων συμβαίνει επίσης εντός των κρατικών συνόρων, συνήθως από τις φάρμες στο σφαγείο.
Η ιστορία των ζώων που πεθαίνουν πεινασμένα και διψασμένα, κολλημένα σε πλοία και φορτηγά εκτεθειμένα σε θερμότερες θερμοκρασίες χωρίς δυνατότητα αλλαγής ενδιαιτημάτων είναι ένα ακόμη θλιβερό γεγονός στην εκμετάλλευση των ζώων και στις σαρκοφαγικές μας προτιμήσεις. Ακόμα και υπό τις πιο ελεγχόμενες συνθήκες στον κλάδο, οι μεταφορές είναι βασανιστικές για τα ζώα. Τα ζώα στερούνται τροφής, νερού και αναγκάζονται να στέκονται όρθια λόγω συνωστισμού κατά τη μεταφορά. Είτε σε φορτηγά είτε σε πλοία είναι τόσο συνωστισμένα που τα ζώα δεν μπορούν να ξεκουραστούν και μπορεί να ποδοπατηθούν ή να επιτεθούν το ένα στο άλλο για αναζήτηση χώρου.
Ο κίνδυνος τραυματισμού είναι ιδιαίτερα υψηλός κατά τη φόρτωση και την εκφόρτωση, όταν χρησιμοποιούνται συχνά ηλεκτρικές προωθήσεις και άλλες βάναυσες μέθοδοι χειρισμού για τη μετακίνηση φοβισμένων και αποπροσανατολισμένων ζώων.Τα φορτηγά που περιμένουν στη σειρά για να ξεφορτώσουν είναι επίσης ένα σοβαρό πρόβλημα. Τα ζώα σε φορτηγά που έχουν καθυστερήσει στην ουρά ή έχουν κολλήσει στην κυκλοφορία, ειδικά σε άσφαλτο σε ζεστό καιρό, είναι εξαιρετικά αγχωμένα και μπορεί ακόμη και να πεθάνουν ως αποτέλεσμα.
Φέτος έχουμε τα τραγικά γεγονότα όπου 2.500 βοοειδή θυσιάστηκαν στα πλοία Karim Allah & Elbeik, παγιδευμένα στη θάλασσα για 2 μήνες, αλλά και εκατοντάδες χιλιάδες ζώα βασανίστηκαν για εβδομάδες στο πρόσφατο κλείσιμο της Διώρυγας του Σουέζ.
Στις 14 Ιουνίου του 2015, 13.000 πρόβατα έχασαν τη ζωή τους από αφυδάτωση, ασιτία, εξάντληση – καταφανώς κακοποίηση– μέσα στο φορτηγό πλοίο Trust1 που φορτώθηκαν στη Ρουμανία και μετά από ένα εφιαλτικό ταξίδι κατέληξαν στη Σομαλία.
Τον Δεκέμβριο του 2013 και τον Ιανουάριο του 2014, περισσότερες από δώδεκα αγελάδες που μεταφέρονταν από τις ΗΠΑ ξεβράστηκαν σε ακτές στη Δανία και τη Σουηδία. Οι ευρωπαϊκές αρχές επιβολής του νόμου που διερεύνησαν το περιστατικό κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι νεκρές αγελάδες είχαν πεταχτεί στη Βαλτική Θάλασσα αφού πέθανε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού από τις Ηνωμένες Πολιτείες σε ένα λιμάνι της Ευρώπης.
Τον Αύγουστο του 2012, περισσότερα από 1.000 βοοειδή που στάλθηκαν στη Ρωσία από το Galveston του Τέξας, πέθαναν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ή λίγο μετά την άφιξη. Άλλα 200 ζώα, πολύ άρρωστα για εκφόρτωση, δεν υπολογίστηκαν είχαν πεταχτεί στη θάλασσα. Οι θάνατοι έχουν αποδοθεί σε βλάβη στα συστήματα απομάκρυνσης κοπριάς και εξαερισμού, με αποτέλεσμα τα ζώα να πεθάνουν από αναθυμιάσεις αμμωνίας.Και αυτά είναι μερικά παραδείγματα.
Σχεδόν 4 εκατομμύρια κοτόπουλα κρεατοπαραγωγής, 726.000 χοίροι και 29.000 βοοειδή πεθαίνουν κάθε χρόνο – μόνο στις ΗΠΑ κατά τη μεταφορά. Στην ΕΕ, ο αριθμός των ζώων που φτάνουν στα σφαγεία νεκρά, που αναφέρεται από τη βιομηχανία ως «νεκρά κατά την άφιξη» ή DOA. Περίπου το 1% των ζώων της ΕΕ πεθαίνουν στο δρόμο για το σφαγείο, σύμφωνα με έκθεση του 2011, ή περίπου 3,3 εκατομμύρια ζώα. Η έκθεση διαπίστωσε ότι τα αρνιά είναι τα πιο θανατωμένα ζώα κατά τη μεταφορά, αντιπροσωπεύοντας το 94 τοις εκατό. Ωστόσο, παρόλο που η νομοθεσία της ΕΕ ορίζει ότι οι εξαγωγείς πρέπει να είναι εξασφαλίζουν ότι πληρούνται τα πρότυπα πέρα από τα σύνορα, στην πράξη αυτό δεν εφαρμόζεται. Η μεταφορά των ζώων πέρα από τα σύνορα των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρακολουθείται χρησιμοποιώντας το Σύστημα Ελέγχου Εμπορίου και Εμπειρογνωμόνων (TRACES) για παράδειγμα, περίπου 3 εκατομμύρια βοοειδών μεταφέρονται για πάχυνση ετησίως.
Η έλλειψη νομικής προστασίας
Όταν τα ζώα εξάγονται από την Ευρώπη σε χώρες εκτός της ΕΕ, αφήνουν πίσω τους όλη τη νομική προστασία που κάποτε έλαβαν. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να υπόκεινται σε τρομερή κακοποίηση κατά τη μεταφορά και τη στιγμή της σφαγής.
Στην Ελλάδα, ψηφιοποιείται το εξαγωγικό εμπόριο ζώντων ζώων, προϊόντων ζωικής προέλευσης και ζωικών υποπροϊόντων προς τρίτες χώρες. Σε λειτουργία τέθηκε το easyagroexpo.gov.gr, που αποτελεί το ψηφιακό «διαβατήριο» για μια σειρά ελληνικών προϊόντων σε αγορές τρίτων χωρών, όπως οι ΗΠΑ, η Αυστραλία, η Ιαπωνία, ο Καναδάς.
Περιβαλλοντικές επιπτώσεις
Χιλιάδες ζώα που πεθαίνουν σε πλοία μεταφοράς απορρίπτονται στη θάλασσα, είτε λόγω υπερπληθυσμού ή εκδηλώσεων ασθενειών.Το αίμα μπορεί να επηρεάσει τα μεταναστευτικά μοτίβα των καρχαριών, οι οποίοι είναι πολύ ευαίσθητοι στο άρωμα του. Τα απόβλητα που παράγονται από ζώα απορρίπτονται επίσης στον ωκεανό, μολύνοντας το νερό και απειλώντας τις παράκτιες κοινότητες.
Πουλιά και ερπετά που πωλούνται στο εξωτικό εμπόριο κατοικίδιων ζώων οδηγούν επίσης σε παγκόσμια απώλεια βιοποικιλότητας. Τα ψάρια υποφέρουν επίσης κατά τη μεταφορά. Το δημοφιλές στο εμπόριο clownfish, γνωστό και ως Nemo, οδήγησε στην εξάντληση του είδους στην άγρια φύση. Η αυξημένη ζήτηση για εξωτικά ψάρια από κοραλλιογενείς υφάλους έχει επίσης συμβάλει στην περαιτέρω απειλή ευαίσθητων οικοσυστημάτων κοραλλιογενών υφάλων.
Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι η εξαγωγή ζώντων ζώων προμηθεύει τις υγρές αγορές. Οι υγρές αγορές είναι εστία για ασθένειες και εξακολουθούν να ευδοκιμούν σε όλο τον κόσμο. Και ενώ οι υγρές αγορές έχουν συσχετιστεί πιο συχνά με την Κίνα από την έναρξη του COVID-19, αναφορές έχουν δείξει την παρουσία ζωντανών αγορών στις Ηνωμένες Πολιτείες και σε όλο τον κόσμο.
Να αναφέρουμε ότι το ΗΒ θα απαγορεύσει τις εξαγωγές ζώντων ζώων για σφαγή ενώ η Νέα Ζηλανδία θα σταματήσει την εξαγωγή ζώων δια θαλάσσης μετά από μια μεταβατική περίοδο έως δύο ετών. Σε μία εποχή που η ηθικότητα και οι αξίες θέτουν σε μεγάλη αμφισβήτηση τη βάναυση αντιμετώπιση κάθε έμβιου συναισθανόμενου όντος, επ’ ουδενί δεν μπορεί να γίνονται αποδεκτές τέτοιες πρακτικές και μεταφορές ζώντων ως άψυχα εμπορεύματα. Μεταφορές που φέρνουν στη μνήμη τις αμαξοστοιχίες του τρόμου άλλων εποχών σε στρατόπεδα συγκέντρωσης ανθρώπων.
Χαιρετίζουμε την υπερψήφιση του ψηφίσματος για κατάργηση των κλουβιών στην κτηνοτροφία μέχρι το 2027, από το ευρωκοινοβούλιο με συντριπτική πλειοψηφία 558 υπέρ, 37 κατά και 85 αποχές. Το ψήφισμα του ευρωκοινοβουλίου αποτελεί συνέχεια σχετικής Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών End of the Cage Age, που συγκέντρωσε 1,4 εκατομμύρια υπογραφές πανευρωπαϊκά.
Καλούμε όλους να συμμετάσχουν όσο πιο δυναμικά γίνεται την 14η Ιουνίου, μεταξύ 11.00 πμ – 14.00 μμ., στη διεθνή διαδικτυακή εκστρατεία και στο hashtag #BanLiveExports.
ZHTOYME τον τερματισμό ζωντανών εξαγωγών από την ΕΕ .