Κύριε Πρύτανη,
Δυσάρεστη έκπληξη μας προκάλεσε η επιστολή του[p1] κ.Χριστοδουλάκη καθηγητή ΕΚΠΑ και Γ. Γραμματέα του Βοτανικού, σε απάντηση δικής μας ανοιχτής επιστολής με την οποία σας καλούσαμε να απαντήσετε δημοσίως για ένα πολύ σοβαρό ζήτημα που κατά τη γνώμη μας εκθέτει το κύρος του Βοτανικού Κήπου Διομήδους και κατ’ επέκταση του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών του οποίου είστε Πρύτανης.
Πρόκειται για την εντελώς ασύμβατη με τη φιλοσοφία του ιδρύματος, παράνομη και δυνητικά επικίνδυνη δραστηριότητα παραστάσεων με άγρια αρπακτικά σε παιδιά σχολείων που γίνεται τα τελευταία χρόνια έναντι αντιτίμου.
Η επιστολή ξεκινά με τον ψευδή ισχυρισμό ότι η αρχική επιστολή που σας στείλαμε και στην οποία δεν απαντήσατε, δεν απευθυνόταν σε εσάς αλλά στο ΥΠΕΝ. Επισυνάπτουμε την αρχική μας επιστολή την οποία συνυπέγραφαν συνολικά 8 οργανώσεις με αρ. πρωτ. 1664/2021 και είχε μοναδικό παραλήπτη τη Διοίκηση του Βοτανικού κήπου. Όταν δεν υπήρξε απάντηση επικοινωνήσαμε τηλεφωνικά 2-3 φορές με τον υπεύθυνο κ. Σούλιο, ο οποίος μας διαβεβαίωνε ότι το θέμα θα συζητηθεί στο Δ.Σ. και θα λάβουμε απάντηση. Μάλιστα ζήτησε και ενισχυτικό υλικό το οποίο αναφέραμε σε αυτές τις συνομιλίες και αφορούσε διάφορες παράνομες δραστηριότητες εκμετάλλευσης των αετών, γερακιών κλπ του «εκπαιδευτή» που δίνει και τις παραστάσεις στο Βοτανικό, το οποίο και σας αποστείλαμε. Δεν ξέρουμε αν αυτά δεν αντιστοιχούν κατά την γνώμη σας στην χρήση της λέξης «επανειλημμένα» όπως σημειώνετε. Πόσες επικοινωνίες θα χρειαζόντουσαν κατά τη γνώμη σας; Εμείς που είμαστε όλες και όλοι μη αμειβόμενοι εθελοντές και διεκπεραιώνουμε δεκάδες ζητήματα καθημερινά, έχουμε την απαίτηση από ένα ίδρυμα που εποπτεύεται από το δημόσιο Πανεπιστήμιο να σέβεται την δουλειά μας και να απαντά σε μια καταγγελία από την αρχή, πόσο μάλλον μετά από τόσες προσπάθειες.
Αφού πέρασαν αρκετοί μήνες χωρίς καμία απάντηση και ενώ οι παραστάσεις συνεχίστηκαν, επανήλθαμε με ανοιχτή επιστολή στην οποία περιλάβαμε και το περιεχόμενο της αρχικής μας επιστολής.
Τότε και μόνο τότε απαντήσατε ως Διοίκηση, χωρίς να θίγετε τα ουσιώδη που σας αναφέραμε στην επιστολή μας και τα οποία αφορούν
Α. Την κατάφωρη παραβίαση του νόμου 4830/2021 (άρθρο 23 παρ.2), όπου αναφέρεται σαφώς ότι «Απαγορεύεται η συμμετοχή, με οποιονδήποτε τρόπο και για οποιονδήποτε σκοπό, κάθε ζώου σε κάθε είδους παραστάσεις, μη εξαιρουμένων των εκπαιδευτικών παραστάσεων». Το γράφουμε για τρίτη φορά, ελπίζουμε κάποια φορά να το λάβετε υπόψη.
Επειδή δε, άτομα επιστημονικά αναρμόδια, ερμηνεύουν και τελικά παρερμηνεύουν και παραπληροφορούν ,χωρίς να είναι νομικοί ,τους νόμους κατά το δοκούν, ισχυριζόμενοι ότι ο νόμος 4830/21 δεν αφορά την άγρια ζωή, σας παραθέτουμε επακριβώς την παράγραφο 1, του άρθρου 2 ,του νόμου 4830/21 «Ζώο νοείται κάθε έμβιος οργανισμός, που συναισθάνεται και κινείται σε ξηρά, αέρα και θάλασσα ή οποιοδήποτε άλλο υδατικό οικοσύστημα ή υγροβιότοπο»
Χρήσιμο θα ήταν δε και η μελέτη εκ μέρους σας και του άρθρου 2 του ίδιου νόμου , όπου με σαφήνεια προσδιορίζεται η έννοια της λέξης ευζωία για κάθε επίσης ζώο και όχι για κάποιο συγκεκριμένο. Σημειωτέον και επειδή στην απάντησή σας κάνετε μνεία ευρωπαϊκών προτύπων γενικώς και αορίστως, ενημερώνουμε ,ότι ή έννοια της λέξης ευζωία είναι αντιγραφή των 5 Ελευθεριών, που η Ε.Ε. επίσημα έχει υιοθετήσει .
Σας επισημαίνουμε επίσης ,ότι ο ανωτέρω νόμος στην παράγραφο 3, ομοίως του άρθρου 2,αναφερει ρητά και με σαφήνεια ότι, «Αν άρθρα του παρόντος νόμου αφορούν συγκεκριμένα ζώα ,όπως σκύλους και γάτες, ΤΟΤΕ αυτά αναφέρονται ρητώς.
Επομένως η έννοια της λέξης ζώο στο νόμο 4830/21 και οι σχετικές διατάξεις του ,αναφέρονται και αφορούν ΟΛΑ τα ζωα , όπως αυτά περιγράφονται στην παράγραφο 1.
Τα συμπεράσματα δικά σας αναφορικά με την προκλητική παραβίαση της νομιμότητας από το ΕΚΠΑ.
Β. Το γεγονός ότι ο εξαναγκασμός των αετών, των γερακιών και των άλλων αρπακτικών σε γυμνάσματα προϋποθέτει μια ζωή έξω από τη φύση τους και μια επίπονη και στρεσογόνο διαδικασία εξημέρωσης για την οποία σας αποστείλαμε ενημέρωση.
Γ. Το γεγονός ότι ο «εκπαιδευτής» που κάνει αυτές τις επιδείξεις στο Βοτανικό, ο κ. Σ. Αθανασίου, εκμεταλλεύεται οικονομικά τα αρπακτικά μέσα από :
Α. τη χρήση των αρπακτικών στο κυνήγι,
Β. την χρήση γερακιών για να προστατεύουν επώνυμους με κατάρριψη drones φωτογράφησης σε βίλες και ξενοδοχεία της Μυκόνου, σε γάμους και τελετές VIP (Αγγελοπούλου, Ρέμου κλπ), τη χρήση γερακιών σε διαφημίσεις της Cosmote και της Perrier (όπου μάλιστα για τα γυρίσματα της τελευταίας στις 29 Αυγούστου 2020, έγινε καταδίωξη και θανάτωση των περιστεριών από 7 αιχμάλωτα γεράκια στην Πλατεία Κοτζιά στο κέντρο της Αθήνας από τον κ. Αθανασίου και τους συνεργάτες του).
Γ. την περιφορά πολλών άγριων ειδών σε εκθέσεις κυνηγών (Δείτε εδώ)
Δ. την χρήση των άγριων αρπακτικών ακόμη και σε γλέντια (Δείτε εδώ)
Με την εξαίρεση του Α. όλα τα υπόλοιπα δεν περιλαμβάνονται στη σχετική ΚΥΑ που επιτρέπει την ιερακοθηρία συνεπώς εκτός από εκμετάλλευση, συνιστούν και παρανομία.
Γ. Το γεγονός ότι ο «γητευτής» κ. Αθανασίου, ψευδώς ισχυρίζεται σε δημόσιες καταγεγραμμένες δηλώσεις του , ότι διαθέτει άδεια από το Υπουργείο Παιδείας, ενώ το Υπουργείο μας απάντησε και εγγράφως, αυτό που ήδη γνωρίζαμε προφορικά ότι δηλαδή ουδέποτε έχει δοθεί τέτοια άδεια (επισυνάπτεται)
Δ. Το γεγονός ότι ο «γητευτής» κ. Αθανασίου, ψευδώς ισχυρίζεται ότι διαθέτει άδεια από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, ενώ μετά από επικοινωνία μας με σύμβουλο του υφυπουργού κ.Αμυρά, μας ενημέρωσε ότι ούτε το ΥΠΕΝ έχει δώσει τέτοια άδεια.
Ρωτάμε:
Τι σχέση έχουν όλα τα παραπάνω με τον ισχυρισμό σας ότι «Η επιλεγμένη παρουσίαση εγκεκριμένων ερευνητικών προγραμμάτων που έχουν σχέση με διατήρηση της βιοποικιλότητας σε προστατευόμενες φυσικές περιοχές με αποκλειστικό στόχο την ευαισθητοποίηση μαθητών, δεν έχουν καμία σχέση με αυτό που αποκαλείτε “παραστάσεις” και έχουμε διαπιστώσει ότι έχουν εξαιρετικά θετικά αποτελέσματα στην αποδοχή μηνυμάτων για την προστασία της φύσης» ;
Ειλικρινά αδυνατούμε να αντιληφθούμε με ποιο τρόπο συμβάλουν οι επιδείξεις με άγρια αρπακτικά στη «διατήρηση της βιοποικιλότητας σε προστατευμένες φυσικές περιοχές». Παρακαλούμε να μας διαφωτίσετε αποστέλλοντάς μας το σχετικό υλικό των «εγκεκριμένων ερευνητικών προγραμμάτων» που αναφέρετε, το περιεχόμενο, την έγκριση, την χρηματοδότηση και τον φορέα που τα ενέκρινε.
Αδυνατούμε να αντιληφθούμε τι σχέση έχουν όλα αυτά που κάνει στα άτυχα αρπακτικά ο εκπαιδευτής σας, με τον σεβασμό στη φύση και την άγρια ζωή που έχει ως φιλοσοφία ο Βοτανικός Κήπος Διομήδους.
Αδυνατούμε να καταλάβουμε πώς ευαισθητοποιούν τους μαθητές οι παραστάσεις με άγρια ζώα σε αιχμαλωσία και η βίαιη υποταγή τους σε γυμνάσματα. Πως βοηθούν τις μελλοντικές γενιές να συνειδητοποιήσουν το πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε στα ζώα και σε κάθε μορφή ζωής;
Θέλουμε να πιστεύουμε ότι τόσο εσείς όσο και τα άλλα μέλη του ΔΣ, έχετε ενδεχομένως παραπλανηθεί από μονομερή και ελλιπή ενημέρωση και θέλουμε να ελπίζουμε ότι έστω και τώρα θα επανεξετάσετε όπως αναφέρετε το θέμα. Ευελπιστούμε ότι θα δώσετε ένα τέλος στην αλγεινή αυτή δραστηριότητα που δεν συνάδει ούτε με την προστασία της φύσης, ούτε με την Παιδεία ούτε με το κύρος του μεγαλύτερου Πανεπιστημιακού ιδρύματος της χώρας, το οποίο πλήττεται κατάφωρα.
Τέλος παρακαλούμε για μια δια ζώσης συνάντηση μαζί σας ή με τον Καθηγητή ΕΚΠΑ κ. Χριστοδουλάκη ,όπου θα μπορέσουμε να θέσουμε υπόψη σας και κάποια άλλα στοιχεία αναφορικά με το επίμαχο θέμα
Σας ευχαριστούμε
Με εκτίμηση
Πανελλαδική Φιλοζωική Περιβαλλοντική Ομοσπονδία