Δείτε την εγκύκλιο ΑΠ 17/2020: Ζητήματα σχετικά με την προστασία των ζώων.
8659-2020-ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ-17-2020 Ζητηματα για την προστασια των ζωων
Δείτε τι ζητούσε η ΠΦΠΟ τον Νοέμβριο του 2019
Προς τον Εισαγγελέα ΑΠ κ. Βασίλη Πλιώτα
Αξιότιμε κ. Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου,
Απευθυνόμαστε σε Σάς αναφορικά με τις από 1/2013 και 4/2014 Γνωμοδοτήσεις της Εισαγγελείας του Αρείου Πάγου για την αποσαφήνιση ζητημάτων που έχουν εγερθεί από την εφαρμογή του Ν. 4039/2012 “Για τα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς και την προστασία των ζώων από την εκμετάλλευση ή τη χρησιμοποίηση με κερδοσκοπικό σκοπό”.
Οι ως άνω γνωμοδοτήσεις αποτέλεσαν ένα χρήσιμο εργαλείο για τους εφαρμοστές του νόμου και για τη φιλοζωική κοινότητα επίσης, συνετέλεσαν στη διευκρίνιση ζητημάτων που έως τώρα δεν ήτο σαφή και πέτυχαν να συμβάλουν στη καλλιέργεια φιλοζωικής κουλτούρας στους ανθρώπους που στελεχώνουν τους αρμόδιους φορείς και να τους ενημερώσουν άμεσα για την αναγκαιότητα εφαρμογής της νομοθεσίας περί προστασίας ζώων.
Εν έτει 2019 και μετά από 5 έτη από την έκδοση της τελευταίας γνωμοδότησης θα θέλαμε να σας επισημάνουμε κάποια ζητήματα τα οποία χρήζουν περαιτέρω αποσαφήνισης και υπόμνησης ώστε να διευκολυνθεί η εφαρμογή του νόμου. Και συγκεκριμένα αναφέρουμε την ανάγκη επικαιροποίησης των αναφερομένων γνωμοδοτήσεων με την έκδοση νέας, η οποία θα μπορούσε να αναφέρει ανάμεσα σε άλλα:
Όπως ήδη αναφέρει η υπ΄αρ. 1/2013 γνωμοδότηση ότι πρόκειται για αυτεπαγγέλτως διωκόμενο έγκλημα αλλά και η τήρηση της αυτοφώρου διαδικασίας όπου υφίσταται τέτοια περίπτωση, κρίνεται αναγκαία για τον κολασμό του εγκλήματος αυτού που έχει βαρύνουσα εγκληματική απαξία. Θα πρέπει δε περαιτέρω να τονισθεί επιπρόσθετα ότι τα αστυνομικά όργανα οφείλουν να επιλαμβάνονται και ανωνύμων καταγγελιών και να προβαίνουν άμεσα στις σχετικές ενέργειες εξακρίβωσης των εγκλημάτων κατά των ζώων με επιτόπια μετάβαση στο τόπο του εγκλήματος.
Η διατήρηση της ανωνυμίας του καταγγέλοντος είναι αναγκαία εφόσον πρόκειται για αυτεπαγγέλτως διωκόμενο αδίκημα και θα οδηγήσει στην αποτελεσματικότερη προστασία ζώων που εξακολουθούν να κακοποιούνται λόγω του φόβου των συνεπειών μιας επώνυμης καταγγελίας.
Θα πρέπει να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι στα κυνοκομεία και να διαπιστώνουν οι αρμόδιες εισαγγελικές και αστυνομικές αρχές με επιτόπια μετάβαση στους χώρους φιλοξενίας των ζώων τις συνθήκες υπό τις οποίες διαβούν και τις παραβάσεις.
Η καθυστέρηση στη κινητοποίηση των κατά τόπο αρμοδίων αρχών αναφορικά με τις διαδικασίες αυτές και η αποσιώπηση των αδικημάτων δημιουργεί ένα χρόνιο καθεστώς παθητικής κακοποίησης και έχει στοιχίσει ήδη τις ζωές εκατοντάδων ζώων σε όλη τη χώρα.
Να τονισθεί η απαξία κάθε εγκληματικής πράξης κατά των ζώων, ακόμα και όταν ο δράστης αρχικά δεν είναι γνωστός και μετά από κάθε καταγγελία να διενεργείται έρευνα ώστε η τοπική κοινωνία να καταλάβει ότι τελέστηκε ένα αδίκημα. Γεγονός που θα λειτουργήσει αποτρεπτικά και για μελλοντικές εγκληματικές ενέργειες συνήθως δηλητηρίασεις ζώων που μένουν ατιμώρητες.
Επιπλέον θα θέλαμε να σημειώσουμε τη παιδευτική αξία και τη χρησιμότητα της ανάλυσης της έννοιας της παθητικής κακοποίησης, όπως αναφέρθηκε στην υπ’ αρ. 1/2013 Γνωμοδότηση και για το λόγο αυτο και κυρίως λόγω της άγνοιας του νόμου και των περιπτώσεων κακοποιήσεων, θα μπορούσε εν συνεχεία να συμπληρωθεί και αναφέρονται επιγραμματικά ως παραδείγματα κακοποίησης ζώων που θα έπρεπε να ερευνούν οι αρμόδιες αρχές, πχ το “παστούρωμα” των παραγωγικών ζώων, οι συνθήκες μεταφοράς των ζώων κλπ.
Στην αναφορά δε των εγκλημάτων που τελούνται μέσω διαδικτύου, όπως αυτή λαμβάνει χώρα στην υπ’ αρ. 1/2013, θα μπορούσε να αναφερθεί ως παράδειγμα το παράνομο εμπόριο μέσω διαδικτύου και η ανάγκη να εφαρμόσουν μία εντατική έρευνα αναφορικά με το έγκλημα αυτό οι αρχές.
Τέλος πιστεύουμε ότι θα ήτο χρήσιμη μία διοργάνωση από κοινού με το Υπουργείο Δικαιοσύνης και τη συμμετοχή του Αρείου Πάγου ενημερωτικής Ημερίδας για την εφαρμογή του νόμου καθόσον το μεγαλύτερο πρόβλημα έγκειται στην άγνοια νόμου που δυστυχώς συναντάμε στους εφαρμοστές αυτού καθημερινά και στα αστυνομικά τμήματα σε όλη τη χώρα και δη στην επαρχία, όπου συμβαίνουν και πολλά εγκλήματα κατά των ζώων.
Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.
Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία
See Circular 17/2020: Issues related to animal protection.
8659-2020-ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ-17-2020 Ζητηματα για την προστασια των ζωων
Animal protection issues
See what the PFPO was looking for in November 2019
To the Attorney General P.A. Vassilis Pliotas
Dear Mr. District Attorney of the Supreme Court,
We are addressing You with regard to the Opinions of the Supreme Court of Appeal of 1/2013 and 4/2014 on clarifying issues raised by the implementation of the N. 4039/2012 ‘For kept and stray pet animals and the protection of animals from the holding or use for profit’.
These opinions have been a useful tool for law enforcement and for the pro-animal community as well, they have helped to clarify issues that have so far not been clear and have succeeded in cultivating a pro-animal culture in the people who are staffed by the competent bodies and immediately inform them of the need to implement animal protection legislation.
In 2019 and after 5 years since the last opinion was issued, we would like to point out some issues that need further clarification and reminder in order to facilitate the implementation of the law. In particular, we mention the need to update the opinions mentioned by issuing a new one, which could include:
As have been already mentioned number 1/2013 opinion that this is an ex officio criminal offense and the observance of the self-evident procedure where such a case exists, is necessary for the punishment of this crime with serious criminal misdemeanor. Furthermore, it should be emphasized that police should also deal with anonymous complaints and should immediately carry out the necessary checks to verify crimes against animals by means of an on-the-spot transition to the crime scene.
Maintaining the anonymity of the complainant is necessary since it is a criminal offense of its own motion and will lead to more effective protection of animals which are still abused because of fear of the consequences of a surnamed complaint.
Checks at the centers should be stepped up and the competent public prosecutors and police authorities should check the conditions under which they are treated and the infringements on the spot.
The delay in mobilizing local authorities in relation to these procedures and the silence of offenses creates a chronic passive abuse regime and has cost hundreds of animal lives throughout the country.
To highlight the value of any criminal act against animals, even if the perpetrator is not known initially and after each complaint, to carry out an investigation to make the local community understand that an offense has been committed. This will also act as a deterrent for future criminal acts, usually poisoning animals that go unpunished.
In addition, we would like to note the educational value and usefulness of analyzing the concept of passive abuse, as mentioned in the No. 1/2013 Opinion on this and, in particular, due to the ignorance of the law and the cases of abuse, it could then be supplemented and listed as examples of animal abuse that the competent authorities