Επί της αρχής ψηφίστηκε σήμερα στη Βουλή και λίγο μετά τα μεσάνυχτα το νομοσχέδιο «Για τα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς και την προστασία των ζώων από την εκμετάλλευση ή τη χρησιμοποίηση με κερδοσκοπικό σκοπό». Το νομοσχέδιο υπερψήφισαν τα κόμματα: ΠΑ.ΣΟ.Κ., Ν.Δ. και ΛΑ.Ο.Σ., οι ανεξάρτητοι βουλευτές, που σχηματίζουν τη Δημοκρατική Αριστερά (Κουβέλης) και τη Δημοκρατική Συμμαχία (Μπακογιάννη), ενώ το καταψήφισαν επί της αρχής Κ.Κ.Ε. και ΣΥ.ΡΙΖ.Α..
Αύριο θα συνεχιστεί η διαδικασία της ψηφοφορίας κατά άρθρο. Νωρίτερα το μεσημέρι της Τρίτης 24/1 ο Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος κατήγγειλε το υπό ψήφιση νομοσχέδιο, μέσω της προέδρου του Αθηνάς Τραχήλη.
Η καταγγελία του Π.Κ.Σ.
Με ταχύτατες διαδικασίες ψηφίζεται στη Βουλή το νομοσχέδιο που αφορά τα ζώα συντροφιάς (δεσποζόμενα και αδέσποτα). Στο νομοσχέδιο αυτό έχουμε επισημάνει ζητήματα που αφορούν την υγεία των ζώων και εν γένει τη δημόσια υγεία. Συγκεκριμένα, σε σχέση με τα άρθρα του ορίζουν ότι οι εθελοντές κτηνίατροι δύνανται σε κινητές μονάδες να στειρώνουν ζώα επισημαίνουμε ότι η στείρωση ζώων (ωοθηκυστερεκτομή) για όσους δεν γνωρίζουν είναι χειρουργική επέμβαση (απαιτεί γενική αναισθησία και λαπαροτομή, στην κοιλιακή χώρα του ζώου) και συνεπώς θα πρέπει να λαμβάνει χώρα σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους (χειρουργεία) ώστε να αντιμετωπίζονται τυχόν επιπλοκές, ενώ θα πρέπει επίσης να υπάρχει μέριμνα για τη μετεγχειρητική διαχείριση του ζώου. Σε αντίθετη περίπτωση κινδυνεύουν τόσο η υγεία των ζώων όσο και η δημόσια υγεία.
Αναφορικά με τη βάση δεδομένων και την ηλεκτρονική ταυτοποίηση των ζώων συντροφιάς επιμένουμε στην άποψή μας να συνεχίσουμε αυτό που τόσα χρόνια κάνουμε πετυχημένα. Την ηλεκτρονική καταχώρηση. Η βάση δεδομένων των microchip λειτουργεί πετυχημένα τόσα χρόνια, διότι ο Π.Κ.Σ. επένδυσε χρήματα για την επιμόρφωση των υπαλλήλων, την αναβάθμιση της βάσης και της λειτουργικότητάς της κ.λπ. Και απόδειξη αυτού είναι η άμεση καταχώρηση των ταυτοτήτων, η εύρεση των απολεσθέντων ή και εγκαταλειμμένων ζώων κ.ο.κ.
Πραγματικά είναι ανεξήγητη η πολιτική που από τη μία, κεντρικοποιεί τη φιλελευθεροποίηση της οικονομίας, τη μείωση των κρατικών δαπανών και επαινεί την ιδιωτική πρωτοβουλία και από την άλλη, επιλέγει να παρέμβει σε ένα έργο ενός σωματείου – ιδιωτικού φορέα, να το υφαρπάξει και να αναλάβει τη λειτουργία της βάσης δεδομένων χωρίς φυσικά κανένα σχέδιο πραγματικής εφαρμογής και λειτουργία της.
Αν είχε ένα κενό το νομοθετικό σας έργο ήταν σχέση με την ποινικοποίηση της εγκατάλειψης ζώων και όχι με τη διαχείριση των microchips.
Φαίνεται δε ότι η έννοια της φιλοζωίας για κάποιους είναι πολυσήμαντη. Από τη μία η ηγεσία του Υπουργείου υποτίθεται ότι προσπαθεί να μειώσει το κόστος για τον ιδιοκτήτη με εθελοντικές υπηρεσίες άνευ αξιοπιστίας και από την άλλη φορολογεί εμμέσως τον ιδιοκτήτη ζώων με τα έκτακτο χαράτσι των 3 ευρώ.
Δηλαδή στην εποχή της περικοπής μισθών και της ραγδαίας αύξησης των εξόδων του οικογενειακού προϋπολογισμού επιλέγεται άλλο ένα χαράτσι, το οποίο μόνο κίνητρο δεν αποτελεί για τον ιδιοκτήτη ζώων. Αντιθέτως, είναι σίγουρο ότι θα αποτελέσει μία από τις αιτίες εγκατάλειψης ζώων και διόγκωσης του προβλήματος των αδέσποτων ζώων στη χώρα μας
Από την κατάθεση του νομοσχεδίου προς διαβούλευση προσπαθούμε να πληροφορηθούμε με ποιους κτηνίατρους συνεργάστηκε ο κ. Σκανδαλίδης για τη σύνταξη αυτού του νομοσχεδίου. Τον Πανελλήνιο Κτηνιατρικό Σύλλογο δεν τον κάλεσε. Το ΓΕΩΤΕΕ δεν το κάλεσε. Την Πανελλαδική Συνομοσπονδία Ζωοφιλικών Σωματείων δεν την κάλεσε, την Πανελλήνια Κίνηση Ζωόφιλων, την Ομοσπονδία Ζωοφιλικών Σωματείων Αν. Αττικής, το Σωματείο Αδέσποτων Ζώων Καλλιθέας, δεν τους κάλεσαν. Σύμβουλο κτηνίατρο στο Υπουργείο Γεωργίας δε διαθέτει.
Ποιος συνέταξε το νομοσχέδιο σε ό,τι αφορά τα άρθρα κτηνιατρικής φύσεως; Ο κ. Σκανδαλίδης συμβουλεύεται κάποιους φίλους του που απλώς έχουν ζώα στην ιδιοκτησία τους ή μήπως διαμορφώνει πελατειακές σχέσεις και εξαργυρώνει γραμμάτια σε συγκεκριμένες φιλοζωικές οργανώσεις; Εκτός κι αν ο Υπουργός έχει και γνώσεις κτηνιατρικής και συνέταξε ο ίδιος το νομοσχέδιο, οπότε επιφυλασσόμαστε να τον καλέσουμε στην επόμενη ημερίδα μας ως κύριο ομιλητή.
Ως γίνεται αντιληπτό, η νοοτροπία του πολιτικού συστήματος – πελατειακού συστήματος, της ψηφοθηρίας με κάθε μέσο δεν αλλάζει όσο παραμένουν σε αυτό άνθρωποι που το «υπηρετούν» άνω των 30 ετών και αντιλαμβάνονται μόνο το προσωπικό συμφέρον τους. Η πρώην υπουργός, κα Μπατζελή, προσπάθησε και κατόρθωσε εν μέρει να εναρμονίσει την ελληνική νομοθεσία προς τις κοινοτικές οδηγίες μέχρι να την κατασπαράξουν τα παλαιοκομματικά στελέχη.
Η κα Αποστολάκη συνέχισε προς αυτήν την κατεύθυνση και φυσικά απομακρύνθηκε. Έτσι επιστρέψαμε στα σίγουρα χέρια του κ. Σκανδαλίδη, ο οποίος περιτριγυρισμένος προφανώς από αυλικούς, άσχετους, όμως με τη φύση του αντικειμένου, προχωρά σε ψήφιση νόμου για τα αδέσποτα ζώα.
Ο νόμος αυτός είναι αντίθετος με τις κοινοτικές οδηγίες, όπως άλλωστε αναλύθηκε ενώπιον της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής από την Πρόεδρο του Π.Κ.Σ, τον πρόεδρο του ΓΕΩΤΕΕ και άλλους φορείς. Ευθύνες φέρει και ο κ. Ροντούλης, ο οποίος προσκολλημένος στο άρμα της κυβέρνησης και στην επιθυμία για εξουσία, απέδειξε ότι τα δάκρυα του ίδιου και του κόμματός του για τους έλληνες επαγγελματίες ήταν κροκοδείλια.
Αυτό που πραγματικά μας προκαλεί αγανάκτηση και λύπη, ανεξάρτητα από την τύχη του νόμου, είναι η νοοτροπία που διέπει τους πολιτικούς και η έλλειψη σεβασμού σε φορείς και θεσμούς. Και πάνω από όλα ανησυχούμε για την πραγματική τύχη των ζώων.
Γιατί σε αντίθεση με τους επαγγελματίες για το προσωπικό τους συμφέρον πολιτικούς, οι θέσεις και οι απόψεις του Π.Κ.Σ. είναι αποδεδειγμένο ότι δε διέπονται από κάποια συντεχνιακά συμφέροντα, αλλά από επαγγελματισμό, πραγματική κοινωνική συνείδηση και προσφορά.
Τι προτείνει ο Π.Κ.Σ.
«Θέμα: Κρίσεις και προτάσεις επί του νομοσχεδίου που αφορά τα δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα συντροφιάς και της προστασία των ζώων από την εκμετάλλευση ή τη χρησιμοποίηση με κερδοσκοπικό σκοπό.
Σας αποστέλλουμε τις προτάσεις μας σχετικά με το ανωτέρω νομοσχέδιο. Όπως θα διαπιστώσετε, δε διέπονται από συνδικαλιστικό όφελος, άλλα από καλοπροαίρετη διάθεση οργάνωσης ενός τομέα που πάσχει, με στόχο την προστασία της υγείας και ευζωίας των ζώων συντροφιάς, καθώς και την προάσπιση της δημόσιας υγείας
Άρθρο 1
Να συμπεριληφθεί ο ορισμός του νόμιμου κτηνίατρου:
« Νόμιμος κτηνίατρος ο οποίος νομιμοποιείται να εφαρμόζει οποιαδήποτε κτηνιατρική πράξη σε ζώο συντροφιάς θεωρείται αποκλειστικώς ο κτηνίατρος ο οποίος είτε διαθέτει άδεια λειτουργίας ιατρείου μικρών ζώων είτε είναι εταίρος κτηνιάτρου που διαθέτει ιατρείο μικρών ζώων είτε, τέλος, έχει προσληφθεί με σύμβαση μισθωτής εξαρτημένης εργασίας από κτηνίατρο που διαθέτει τοιαύτη άδεια.»
Άρθρο 1 Παρ. 1δ
Αρμόδιος Φορέας Εκτέλεσης της σήμανσης και της καταγραφής των ζώων συντροφιάς και των ιδιοκτητών τους στη Διαδικτυακή Ηλεκτρονική Βάση είναι όχι κάθε κτηνίατρος αλλά ο ιδιώτης νόμιμος κτηνίατρος, ο οποίος πρέπει να καταγράφει τα ζώα συντροφιάς εντός κάποιου χρονικού ορίου (προτεινόμενο 24 ώρες).
Δημόσιος κτηνίατρος πρέπει να ελέγχει και συνεπώς δεν δύναται να ασκεί καθήκοντα ελεγχόμενου.
Άρθρο 4 Παρ. 3β
Ζητάμε τη μη εφαρμογή του νέου «χαρατσιού» των 3 ευρώ. Σε περίοδο οικονομικής κρίσης άλλο ένας έμμεσος φόρος όχι μόνο δεν αποτελεί κίνητρο για τον ιδιοκτήτη ζώων, αντιθέτως, είναι σίγουρο ότι θα αποτελέσει μία από τις αιτίες εγκατάλειψης ζώων και διόγκωσης του προβλήματος των αδέσποτων ζώων στη χώρα μας
Άρθρο 4 Παρ. 5
α) Ορίζεται ότι η ηλεκτρονική σήμανση και καταγραφή πραγματοποιείται σε κτηνιατρείο ή σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους των Δήμων, των διαδημοτικών κέντρων και των φιλοζωικών σωματείων. Η ηλεκτρονική σήμανση αποτελεί κτηνιατρική πράξη και πραγματοποιείται με υποδόρια ένεση. Συνεπώς είναι αναγκαίο οι ανωτέρω χώροι να είναι σύμφωνοι με την νομοθεσία που διέπει κτηνιατρεία – κλινικές (π.χ. συνθήκες υγιεινής). Πώς θα οριστεί η σημασία της φράσης «ειδικά διαμορφωμένοι χώροι»…
β) Ορίζεται επίσης ότι η σήμανση και καταγραφή των ζώων συντροφιάς μπορεί να γίνει στις Διευθύνσεις Κτηνιατρικής.
Α. Από ποιους θα γίνει; Προφανώς αν και δεν αναφέρεται από κτηνίατρους υπηρετούντες στο Δημόσιο, οι οποίοι πλέον μεταβάλλονται ανά περίπτωση από ελεγκτές σε ελεγχόμενους και τανάπαλιν. Έχουμε επαναλάβει ότι οι δημόσιοι κτηνίατροι έχουν αρμοδιότητα να ελέγχουν τις κτηνιατρικές πράξεις. Αν εκτελούν κτηνιατρικές πράξεις, ποιος θα τους ελέγξει; Σε κάποιες περιπτώσεις, οι ίδιοι τον εαυτό τους…
Β. Σε ποιους χώρους θα εκτελούνται οι κτηνιατρικές πράξεις; Εδώ ισχύει ότι και ανωτέρω περί χώρων σύμφωνα με νομοθεσία που διέπει κτηνιατρεία.
Πλέον, υπάρχουν σε όλη την επικράτεια ιδιώτες κτηνίατροι που είναι και οι αρμόδιοι για σήμανση και καταγραφή ζώων συντροφιάς.
Άρθρο 4 Παρ. 10
Επιμένουμε στην άποψή μας να συνεχίσει η βάση δεδομένων να βρίσκεται στη δικαιοδοσία του Π.Κ.Σ. Η βάση δεδομένων των microchip λειτουργεί πετυχημένα τόσα χρόνια, διότι ο Π.Κ.Σ. επένδυσε χρήματα για την επιμόρφωση των υπαλλήλων, την αναβάθμιση της βάσης και της λειτουργικότητάς της κ.λπ. Και απόδειξη αυτού είναι η άμεση καταχώρηση των ταυτοτήτων, η εύρεση των απολεσθέντων ή και εγκαταλειμμένων ζώων κ.ο.κ. Πραγματικά είναι ανεξήγητη η πολιτική που από τη μία, κεντρικοποιεί τη φιλελευθεροποίηση της οικονομίας, τη μείωση των κρατικών δαπανών και επαινεί την ιδιωτική πρωτοβουλία και από την άλλη, επιλέγει να παρέμβει σε ένα έργο ενός σωματείου – ιδιωτικού φορέα, να το υφαρπάξει και να αναλάβει τη λειτουργία της βάσης δεδομένων χωρίς φυσικά κανένα σχέδιο πραγματικής εφαρμογής και λειτουργία της. Αν είχε ένα κενό το νομοθετικό σας έργο ήταν σχέση με την ποινικοποίηση της εγκατάλειψης ζώων και όχι με τη διαχείριση των microchips.
Άρθρο 5 Παρ. 7
Θα πρέπει και τα φιλοζωικά σωματεία να υποχρεούνται να καταχωρούν τον αριθμό ηλεκτρονικής ταυτοποίησης όταν δημοσιεύουν αγγελίες για ζώα συντροφιάς προς πώληση ή υιοθεσία σε φυλλάδια, εφημερίδες, ιστοσελίδες και όχι να εξαιρούνται, πρακτική ύποπτη που υποθάλπει παράνομες εξαγωγές και διακίνηση ζώων, φοροδιαφυγή κ.λπ.
Άρθρο 6 Παρ. 2
Θα πρέπει να προστεθεί ότι ο καθ’ ύλην αρμόδιος επιστήμονας, ο κτηνίατρος, θα είναι ο υπεύθυνος για να βεβαιώνει αν ένα ζώο είναι κατάλληλο ή ακατάλληλο για αναπαραγωγή με βάση ανατομικά, φυσιολογικά χαρακτηριστικό ή χαρακτηριστικά συμπεριφοράς του.
Άρθρο 7 Παρ. 2
Σε διοργανώσεις εκθέσεων με ζώα συντροφιάς θα πρέπει να παρίσταται κτηνίατρος, όντας υπεύθυνος για υγεία των ζώων και των ευζωία τους
Άρθρο 9 Παρ1
Οι δήμοι θα πρέπει να είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για την περισυλλογή και διαχείριση των αδέσποτων ζώων, προκειμένου να διασφαλίζεται τόσο η υγεία και ευζωία των ζώων όσο και η τήρηση της νομιμότητας. Επικουρικά και μόνο έτσι μπορούν να βοηθούν οι φιλοζωικές οργανώσεις.
Άρθρο 9 Παρ. 3
Να προστεθεί ότι σε περίπτωση που απαιτείται αναισθησία για την περισυλλογή των αδεσπότων ζώων επιβάλλεται η παρουσία ιδιώτη νόμιμου κτηνιάτρου ο οποίος θα είναι υπεύθυνος για την κατοχή και χρήση του αναισθητικού όπλου.
Άρθρο 9 Παρ 4
Να προστεθεί η δημιουργία επιστημονικής επιτροπής στην οποία θα πρέπει να συμμετέχει κτηνίατρος, καθ’ ύλην αρμόδιος επιστήμων, και να είναι υπεύθυνος για την επιλογής άσκησης ευθανασίας σε περιπτώσεις ζώων που πάσχουν από ανίατη ασθένεια, είναι ανίκανα να αυτοσυντηρηθούν λόγω γήρατος ή αναπηρίας κ.λπ. Σε καμία περίπτωση η αρμοδιότητα αυτή δεν πρέπει να δίνεται στα φιλοζωικά σωματεία, τα οποία, χωρίς καν να γνωρίζουν, θα μπορούν αυθαίρετα να αποφασίζουν την ευθανασία σε ζώα (π.χ. ζώα εγκαταλειμμένα, ζώα που δεν μπόρεσαν να υιοθετηθούν κ.ο.κ.)
Παρ. 6 άρθρο 9
Τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς που περισυλλέγονται και διαπιστώνεται ότι είναι υγιή ή έχουν πλέον αποθεραπευθεί καθώς και τα προερχόμενα από παράδοση από τον ιδιοκτήτη τους μπορούν να υιοθετούνται μόνον από ενήλικο φυσικό πρόσωπο και όχι από νομικά πρόσωπα (φιλοζωικές ενώσεις και σωματεία) δεδομένου ότι σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία οποιοδήποτε έμψυχο όν μπορεί να υιοθετηθεί μόνον από φυσικό πρόσωπο, το οποίο αναλαμβάνει την ευθύνη της υιοθεσίας και όχι από ένα άυλο νομικό πρόσωπο. Ταυτόχρονα, η υιοθεσία από μη φυσικό πρόσωπο πχ φιλοζωική ένωση ετός του εγκυμονεί κινδύνους για παράνομη διακίνηση ζώων αντίκειται στον ευρωπαϊκό κανονισμό 998/2003 ο οποίος ορίζει ότι ένα σωματείο δεν μπορεί να θεωρηθεί προσωρινός ιδιοκτήτης και ως εκ τούτου δεν μπορεί να προβεί σε μεταβίβαση.
Άρθρο 9 Παρ. 11
Η στείρωση είναι μία σοβαρή χειρουργική επέμβαση κατά την οποία το ζώο απαιτεί περαιτέρω νοσηλεία για τουλάχιστον 2-3 μέρες λόγω κινδύνου μετεγχειρητικών επιπλοκών. Τέτοιες χειρουργικές επεμβάσεις δεν είναι εφικτό να πραγματοποιούνται σε κινητές μονάδες ούτε σε εγκαταστάσεις των διευθύνσεων αγροτικής οικονομίας και κτηνιατρικής δεδομένου ότι απαιτούνται συγκεκριμένοι αδειοδοτημένοι χώροι, όπως αναφέρει η κείμενη νομοθεσία, κτηνιατρεία-κτηνιατρικές κλινικές για να διασφαλίζονται οι κανόνες υγείας και ευζωίας των ζώων συντροφιάς, η διαχείριση των ιατρικών αποβλήτων άρα και η προστασία του περιβάλλοντος καθώς και ο τρόπος χειρισμού των φαρμάκων που χρησιμοποιούνται για την αναισθησία (ναρκωτικές ουσίες) για τις συγκεκριμένες επεμβάσεις καθώς και οποιοδήποτε άλλο φαρμακευτικό σκεύασμα χρησιμοποιείται για την περαιτέρω νοσηλεία των ζώων.
Άρθρο 18 Παρ2
Ο ΠΚΣ συμφωνεί απόλυτα να γίνονται εκδηλώσεις και ομιλίες σε σχολεία και τοπικές κοινωνικές ομάδες ώστε τα άτομα να εκπαιδεύονται και να επιμορφώνονται, και να προάγεται η φιλοζωία
Ζητούμε επίσης να απαλειφθεί η διάταξη περί χρηματοδότησης. Είναι απαράδεκτο σε συνθήκες κρίσης που διέρχεται η χώρα να δίδονται χρήματα για ομιλίες σε σχολεία ή για οργάνωση σεμιναρίων. Φορείς κτηνιάτρων σε συνεργασία με φιλοζωικές οργανώσεις μπορούν εθελοντικά και δωρεάν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους για την πληρέστερη επιστημονική και αντικειμενική ενημέρωση».
πηγή: http://www.zoosos.gr/article/952/psephisteke-epi-tes-arhes-nomoshedio-%E2%80%93-e-adidrase-tou-pks